Scozia
A Scozia (in inglese è scots: Scotland; in gaelicu scuzzese: Alba) hè una Nazione senza Statu è una di e quattru nazione custitutive di u Regnu Unitu. U Riame di Scozia fubbe un Statu suvranu insin'à u 1 di maghju di u 1707, data à a quale l'Attu d'Unione l'unificò incù u Riame d'Inghilterra per crià u Riame di Grande Brittagna. Occupendu u nordu di a Grande Brittagna, a Scozia cumprende un inseme di picculi arcipelaghi frà i quali l'Ebride, l'Orcade o e Shetland. Hè dinù una di e sei nazione celtiche.
A so capitale, centru finanziariu è amministrativu, hè Edimburgu, ma a più grande cità hè Glasgow, chì hè sturicamente a a più cità industriale di u paese. L'altre cità maiò sò Aberdeen è Dundee, suvitate da Stirling, Perth è Inverness.
A riligione chì ci hè a più sparta hè u cristianesimu.[1] Esiste una grande diversità di dinuminazione, ma a Chjesa a più impurtante hè a Chjesa di Scozia, una Chjesa rifurmata presbiteriana, suvitata da a Chjesa cattolica. Bon parechji Scuzzesi sò per altru atei. Duie lingue regiunale sò ricunnusciute : u gaelicu scuzzese è u scots[2].
Puliticamente, a Scòzia hè marcata da un forte muvimenttu indipendentistu. Dopu à l'elezzione legislative di u 2007, u Partitu Naziunale Scuzzese (Scots Naitional Pairty, SNP) hà furmatu u prima guvernu indipendentistu (ma minuritariu) di a storia di Scozia. À u mumentu di l'elezzione di u 5 di maghju di u 2011, u SNP ottense a maiuranza assoluta di i sedii (69 annantu à u 129[3]) è, u 15 di uttrove di u 2012, u prima ministru David Cameron firma un accordu purtendu annantu à l'organisazione in u 2014 d'un referendum annantu à l'indipendenza di a Scozia. Quellu si svoglie u 18 di sittembre di u 2014 incù una larga participazione è cunduce à u ricusu di l'indipendenza di a Scozia incù 55,3% di l'elettori[4],[5].
Etimulugia
mudificàU nome Scozia vene da a parola latina Scotia, chì significheghja paese di e Scots. Currisponde à l'inglese Scotland.
A parola latina Scotia era imprudata da i Rumani per designà i Gaels chì pupulavanu à u Vu seculu u territoriu attuale di a Scozia[6] è ancu l'Irlanda. U grande filosofu Ghjuvanni Scot Erigene, per indettu, era d'origine irlandese è micca scuzzese, malgradu u so nome. In latinu medievale, scotti si riferia à u populu irlandese è per estinsione, à i Gaels di Scozia[7].
Bede u Venerevule improda u termine Scottorum natio (parola per parola : nazione di e Scots) per designà u populu venutu da l'Irlanda chì si stallò annantu à una parte di e terre pictes (" Scottorum nationem in Pictorum parte recipit "). Quessa pò esse interpritata cum'è a ghjunta di u populu chjamatu Gaëls in u riame di Dal Riada, annantu à a costa punente di Scozia.
À u Xu seculu, a parola Scot hè minziunata in e Cronache anglusassone è face riferimentu à u " paese di i Gaëls ", vene à dì l'Irlanda. U termine Scottorum apparisce di novu, usatu da un rè irlandese in u 1005. A sprissione Imperator Scottorum hè aghjunta à nome di Brian Bóruma da Mael Suthain, in u Libru d'Armagh[8]. Omu pensa chì Brian Bóruma duvia tandu rignà annantu à i Scots.
'Ssa dinuminazione fubbe appena cupiata da i rè scuzzesi. Omu attribuisce a sprissione Basileus Scottorum in Edgar Ia di Scozia (1074-1107)[9]. Lisandru Ia di Scozia (versu 1078 - 1124) usò a sprissione Rex Scottorum annantu à u so sugellu, cum'elli fecenu i so successori insinament'à Ghjacumu II[10].
Storia
mudificàPreistoria
mudificàI ghjacciai cuprianu tutta a superficia di a Scozia attuale mentre u Mesoliticu. U Regnu Unitu facia parte di u Doggerland abitatu da numerosi gruppi di piscadori è di cacciadori è cuglidori dapoi u 12800 AC. L'Isule Britanniche si formanu in seguitu à a fonte di a calotta ghjaciaria à a fine di l'ultima ghjaciazione[11],[12]. I gruppi di culoni anu cuminciatu à architettà e prime abitazione permanente cunnisciute annantu à a terra scuzzese versu 9500 AC, è i primi paesi versu 6000 AC. U forte bellu cunsirvatu di Skara Brae annantu à Mainland in l'Orcade hè datatu da u 5100 AC. L'abitazione, tombe è lochi di cultu di u Neuliticu esistenu numerose è in bonu statu di cunsirvazione in e Northern Isles è l'Ebride steriore, induve u pocu d'arburi hà addistratu a custruzzione d'edifizii in petre di u locu.
Antichità
mudificàPer causa di a so pusizione geugrafica eccintrata, a Caledonia hè statu menu tocca da l'invasione ch'è l'Inghilterra è à più forte ragione ch'è e rigione cuntinentale. Dopu à a cunquista di l'Inghilterra (in l'annu 45 circa) da Claudiu, i Rumani ùn anu micca riesciutu à pacificà a Scozia. Si sò messi à u riparu daretu u muru chì l'imperatore Adrianu fece edificà versu u120, è chì riescì à cuntene trà bè è male i Pictes insin'à u 364. U muru d'Antuninu custruitu più à nordu ùn fubbe micca efficacu à longu.
Sient'è u Grecu Claudiu Tolomeu, i differenti populi chì stanu tandu a Scozia eranu e Brigantes, e Caledonii, e Votadini, i Selgovae, e Novantae, e Damnonii, e Verturiones, è cetera.
Medievu
mudificàÀ u Medievu, l'inseme umanu di ciò chì diventa dopu a Scozia hè cumpostu da parechji populi : i Celti (i Picti, i Brettoni, i Scots venuti da Irlanda), è i Nordichi (in seguitu à l'invasione nurvegese di l'Orcade è di a Scozia)
In u 563, u frate irlandese Columcille (o Columkill, o Colomba - da ùn cunfonde incù Colomban) fundò un munasteru annantu à l'isula d'Iona, in u riame scot di Dal Riada. 'Ss'abbazia prestigiosa ha dà inizià e missione micca sultantu annantu à u Dal Riada, ma insinamentu à e terre di i Pictes.
I differenti riami autoctoni anu da esse inclusi in 'ssu riame di i Scots è furmà a Scotia, vene à dì a " Scozia " in francese. 'Ssi riami eranu :
- u Riame di Fortriú (pitte) ;
- u riame di Fib (pitte) ;
- u riame di Gododdin (brettone, erede di i Votadini), assurbitu da a Northumbrie sassone ;
- u riame di Strathclyde (brettone) ;
- u riame di Dal Riada (scot).
In Scozia, si parla à spessu d'una Auld Allianza (" A Vechja Allianza ") trà a Scozia è a Francia : l'allianza tradiziunale contru à l'Inghilterra firmata in u 1295.
Epica muderna
mudificàIn u 1603, u rè Ghjacumu VI di Scozia diventò dinù Ghjacumu Ia d'Inghilterra è d'Irlanda.
In u 1701, u parlamentu di Londra arrigulò a successione à u tronu d'Inghilterra à favore di a casa di Hanovre, ma u parlamentu scuzzese minacciò per un tempu di fà una scelta differente, podarse à favore di u figliolu di u rè decadutu Ghjacumu II, " Ghjacumu III è VIII ", amicu di u rè di Francia, chì pudia pretende à i trè troni. Ma, i parlamintare scuzzesi, marcanti per a maiò parte, avianu i pinseri finanziarii pruvinendu di u disastru di u Prugettu Darién à u Panama. Dopu à longhi neguziati, l'Trattatu da Unione fubbe firmatu è u " Regnu Unitu di Grande Brittagna " campa u ghjornu in u 1707.
In u 1727, nasce a Reale Bank of Scotland per sdannighjà i purtadori di u Prugettu Darién. Face uncurrenza à a Lang|in|Bank of Scotland, righjunta dinù da a British Linen Company chì presta da u 1764[13] à e filature di linu. Aiutata da a Sucità agronomique scuzzese, a produzzione scuzzese di linu triplicu trà u 1730 è u 1775, trà Dundee è Glasgow, chì doppia e so espurtazione, trà 1725 è 1738[14].
A battaglia di Culloden di u 1746 hà in u frattempu marcatu u fallimentu di u quartu di i sbarchi rialisti in Scozia, dopu à quelli di u 1692, 1708, è 1715. E speranze di risturazione di a sterpa di a Stuarts si spignenu. U modu di vita tradiziunale di i Highlanders (i clani, i tartani è ancu a sampugna) hè interditu.
Walter Scott (1771-1832), autore prulificu di ballate, puemi è rumanzi storichi, face cunnosce a litteratura scuzzese è à u XIXu seculu, Glasgow è u Clyde diventanu un impurtante centru di custruzzione navale è a " siconda cità di l'imperu " britannicu dopu à Londra.
E prime elezzione di u parlamentu scuzzese sò state organizate u 6 di maghju di u 1999. A prima seanza di u parlamentu hà avutu locu u 12 di maghju di u 1999. L'elezzione anu avutu locu dopu in u 2003. U partitu travaglistu era tandu u più partitu maiò (29,3 % è 50 sedii[15]) manchendu di pocu a maiuranza. Incù l'appoghju di i Liberali (17 diputati) di u Scottish Liberal Democratic Party, i travaglisti furmavanu u Scottish Executive, vene à dì u guvernu di Scozia.
Ci era una prisenza nutevule d'eletti indipendentisti di u SNP (20,9 % è 27 sedii) (Scottish Naziunale Party, centru di manca. Difatti, era u sicondu partitu di u parlamentu), di sucialisti indipendentisti (6,9 % è 6 diputati) scumpartuti trà u SSP (Partitu sucialistu scuzzese) è Sulidarità è l'ecolugisti indipendentisti di u Partitu verde scuzzese (6,7 % è 7 sedii).
Storia cuntimpuranea
mudificàUn Parlamentu scuzzese hè statu instauratu da u Scotland Act, aduttatu da u parlamentu britannicu in u 1998. Un referendum era statu organizatu capunanzu, di sittembre di u 1997 è una larga maiuranza s'era pronunciata à favore di a criazione d'un parlamentu. Hè u prima parlamentu scuzzese dapoi u 1707. Hè cumpostu da 128 diputati.
E prime elezzione di u parlamentu scuzzese sò state organizate u 6 di maghju di u 1999. A prima seanza di u parlamentu hà avutu locu u 12 di maghju di u 1999. L'elezzione anu avutu locu dopu in u 2003. U partitu travaglistu era tandu u più partitu maiò (29,3 % è 50 sedii) manchendu di pocu a maiuranza. Incù l'appoghju di i Liberali (11,8 % è 17 diputati) di u Scottish Liberal Democratic Party, i travaglisti furmavanu u Scottish Executive, vene à dì u guvernu di Scozia.
Ci era una prisenza nutevule d'eletti indipendentisti di u SNP (20,9 % è 27 sedii) (Lang|in|Scottish Naziunale Party, centru sinistra - difatti, era u siconda partitu di u parlamentu), di sucialisti indipendentiste (6,9 % è 6 diputati) scumpartuti trà u SSP (Partutu sucialistu scuzzese) è Sulidarità è l'eculogiste indipendentisti di u Partitu verde scuzzese (6,7 % è 7 sedii). I cunsirvatori unionisti, chì u so Scottish Conservative and Unionist Party, dritta, chì s'oppunianu à a criazione di u Parlamentu, ùn avianu più ch'è qualchì eletti (15,5 % è 18 sedii).
Infine, à u mumentu di l'ultime elezzione di u 5 di maghju di u 2011, u SNP ottene a maiuranza assoluta di i sedii (69 annantu à u 129). U Prima ministru, Alex Salmond, hà oramai prumissu l'organisazione d'un referendum annantu à l'indipendenza u 18 di sittembre di u 2014, à l'esitu di i ghjochi di u Commonwealth chì anu locu in Glasgow. Sient'è e cunsequenze d'un sundaghju publicatu da u Sunday Times u 7 di sittembre di u 2014, i sustinidori di l'indipendenza di a Scozia ghjunghjenu in testa (51 % contru 49 %). L'indipendenza hè finalemente rispinta da 55,3% di nò.
Infine, à u mumentu di l'ultime elezzione di u 5 di maghju di u 2011, u SNP ottene a maiuranza assoluta di i sedii (69 annantu à u 129). U Prima ministru, Alex Salmond, hà oramai prumissu l'organisazione d'un referendum annantu à l'indipendenza u 18 di sittembre di u 2014, à l'esitu di i ghjochi di u Commonwealth chì anu locu in Glasgow. Sient'è e cunsequenze d'un sundaghju publicatu da u Sunday Times u 7 di sittembre di u 2014, e sustinitrice di l'indipendenza di a Scozia ghjunghjenu in testa (51 % contru 49 %). L'indipendenza hè finalemente rispinta in definitiva da 55,3% di nò.
In seguitu à a vittoria di i sustinidori di l'esciuta da u Regnu Unitu di l'Unione europea à u mumentu di u referendum di u 23 di ghjugnu di u 2016, i Scuzzesi si sò pronunciatu per u mantinimentu à u senu di l'UE, incù u 62 % di i suffraghji sprimati. U lindumane di a cunsultazione, u Primu ministru scuzzese ùn esclude micca l'organisazione d'un nuvellu referendum annantu à l'indipendenza di a Scozia. À u mumentu di u referendum di u 2014, unu di i principali argumenti usati da l'opponenti à l'indipendenza era chì un'esciuta da a Scozia à u senu di u Regnu Unitu averia automaticamente inghjennatu un'esciuta da l'UE.
Geugrafia
mudificàTupugrafia
mudificàA Scozia ùn pussede ch'è una sola fruntiera terranea, à u sudu di u paese, spartuta incù l'Inghilterra. E so fruntiere marittime a spiccanu da l'Irlanda di u Nordu è da l'isule Feroè, territoriu danese.
A Scozia conta numerosi arcipelaghi, ragruppendu circa 790 isule. E trè principale sò e Shetland, à u nordu, l'Orcade, à u largu di Thurso, è l'Ebride, à u nordupunente. L'isula di Skye face parte di l'Ebride Interne, à listessu titulu ch'è l'isula di Mull. E coste, di listessa manera ch'è i fjordi, sò assai frastagliate è custituite da scogli, ma omu scontra dinù e spiaghje di rena.
E muntagne coprenu una vasta superficia. I culmini ne sò u Ben Nevis (1344 m) è u Cairn Gorm (1245 m), tremindui assai furmati da i ghjacciai. A neve ci persiste tuttu l'annu. U vulcanismu, benchì anzianu, hè visibile in certe parte di u rilievu (punta di l'Old Man of Storr annantu à l'isula di Skye, organi basaltichi di Staffa, dykes d'Edimburgu).
I loch sò i lavi d'acqua dolce o i fjordi stretti è prufondi sbucchendu annantu à u mare. Quest'ultimi sò stati furmati da l'erusione à tempu à l'ultima ghjaciazione. Sò à spessu situati in valle ghjaciarie, i glen, chì u so fondu hè occupatu da un lavu o un bracciu di mare. I loch scuzzesi i più celebri sò senza dubbitu u Loch Ness, u Loch Awe, u Loch Lomond è u Loch Tay, ma ne esiste centinare è centinare. I loch di mare, tutti dinù numerosi, cumprendenu per indettu u Loch Longu, u Loch Fyne, u Loch Linnhe è u Loch Eriboll.
Clima
mudificàU clima di a Scozia hè un clima timperatu oceanicu, benefiziendu da l'influenza di u Gulf Stream. E pricipitazione sò abundante, in particulare annantu à a parte nordupunente di u paese. D'inguernu, ci neve à spessu, ma a neve hà tindenza à sdrughje si ne prestu per via di i cambiamenti di timperatura è di l'influenza di u Gulf Stream, particularmente longu à e coste.
Eppuru, per causa di a so relativa prussimità incù u chjerchju pulariu (a Scozia hè difatti situata à listessa latitudine ch'è a parte Sudu di l'Alaska è di a Nurvegia), l'inguerni ponu qualchì volta esse assai rigurosi, soprattuttu quandu omu s'avanza à l'internu di i Highlands induv'ellu pò nivà da a fine di u mese di sittembre. Dinù, quandu una massa d'aria pularia s'acciacca annantu à u paese, e timperature ponu tandu cade di manera trimente in solu qualchì ora.
Ambiente
mudificàFlora
mudificàA flora di a Scozia hè un'assemblea di spezie di piante chì conta più di 1600 spezie di piante vasculare, più di 1500 di licheni è vicinu à 1000 briofite[16]. U numeru tutale di spezie vasculare hè debule in cunfrontu d'altri paese, ma e briofite è i licheni sò abundanti è quest'ultimi formanu in Scozia una pupulazione d'impurtanza mundiale. Parechje pupulazione di spezie rare di filetta esistenu, benchì l'impattu di i cullizziunisti di u XIXu seculu aghji messi in periculu l'esistenza di parechje spezie.
E fureste sò scherse, per via di u sbuscamentu eccessivu in u passatu o di a puvertà di a terra annantu à e muntagne. U ventu è u blizzard suffiendu annantu à e pendite d'inguernu ùn aghjivuliscenu micca a vegetazione. E lande sò cuperte à scopa o à filetta è l'erba hè à spessu tanta schersa ch'è ci sò e centinare di chilomitri quatrati chì ùn ponu esse imprudati per l'agricultura. Eppuru, dapoi parechje dicine d'annate, u guvernu scuzzese investisce à l'ingrossu per a " ricustruzzione " di u so patrimoniu furestieru, è, in certe parte di u paese, omu pò qualchì volta scuntrà ci annantu à grande stese migliaie di ghjovani ghjallichi caleduniani.
Fauna
mudificàA fauna di a Scozia hè generalmente tipica di u nordupunente di a parte europea di l'ecozona palearctica, benchì parechje di i grossi mammiferi di u paese fussenu stati caccighjati sin'à l'estinzione è chì l'attività umana aghji dinù datu locu à a ghjunta di parechje spezie.
I diversi ambienti timperati di Scozia ragruppanu 62 spezie di mammiferi selvatichi, cumpresa una pupulazione di ghjatti selvatichi, un numeru impurtante di vitelli marini grisgi è vitelli marini cumuni è a culonia a più à u nordu di grandi delfini.
Riguardu à l'insetti, nutemu a prisenza di i moscerini. Minusculi insetti alati, i moscerini appariscenu da u principiu di l'istate è si custituiscenu in livaturi. Sò insetti chì pizzicanu (e femine mursicanu per cibà si di sangue), ripprisentanu un certa fastidiu, à u mumentu di bivacchi, per i marchjadori chì ùn sò micca attrazzati di zinzalere specifiche (à fine maglie).
I mari circundendu a Scozia sò frà i più produttivi annantu à u pianu biulogicu in u mondu : omu stima chì u numeru tutale di spezie marine scuzzese varca i 40000. I Monticule di Darwin sò un duminiu impurtante di mare fretu è in acqua prufonda incù scogli curallini scuperti in u 1988. In l'internu di e terre, vicinu à 400 pupulazione geneticamente distinte di salmoni atlantichi vivenu in e vadine scuzzese.
Demugrafia
mudificàA Scozia conta quattru grande cità è sei cità mizane: Glasgow (580690 ab. Vicinu à 1,7 milione in l'agglumerazione), Edimburgu (457020 ab.), Aberdeen (211910 ab.), Dundee (145460 ab.), Stirling (86200 ab.), Inverness (53920 ab.), Ayr (46431 ab.), Perth (44000 ab.), Dumfries (38000 ab.) è Falkirk (34071 ab.).
À u mumentu di u censimentu di u 2010, a Scozia cuntava 5168500 abitanti. Sient'è l'estimi di u 2004, 'ssu numeru puderia esse 5078400 attualmente. A superficia di a Scozia essendu 78772 km², a densità di pupulazione hè tandu di 64 persone à u km². Circa 70 % di a pupulazione stà in e Cintrale Lowlands, una valle larga è fertile, chì si stinza da u nordestu à u sudupunente trà e cità d'Edimburgu è di Glasgow è cumprendendu i bacini di pupulazione cum'è Stirling, Falkirk, Perth è Dundee. I cuncintramenti di pupulazione si trovanu annantu à a costa nordestu, per u più intornu à Aberdeen è d'Inverness. A cità di Glasgow pussede a densità a più alta incù 3292 persone à u km², mentre chì a rigione di l'Highlands pussede a densità a più debule incù solu 5 persone à u km².
Vicinu à Glasgow, u fracassu di i cantieri navali di a Clyde è di e minere di carbone s'hè taciutu incù a fine di l'ultima guerra. Per causa di u disimpiegu, numerosi ghjovani diplumati emigranu versu l'Australia.
Lingue
mudificàL'inglese è u gaelicu scuzzese sò e duie lingue officiale di a Scozia. Una altra lingua, avendu u statutu di lingua regiunale, u scots, hè dinù ricunnusciuta sient'è i termini di a Cartula europea di e lingue regiunale o minuritarie.
L'inglese hè a lingua materna di 98 % di a pupulazione scuzzese. S'agisce generalmente d'un inglese assai mischiatu d'accentu scots è di certe particularità lessicale è grammaticale. I Scuzzesi anglofuni monulingui vivenu, in una prupurzione di 75 %, in i Lowlands Cintrale, vene à dì in u centru è u sudu di a Scozia.
Listesse statistiche di u 2001 indicavanu chì 65674 persone annose di trè anni è più, vene à dì 1,3 % di a pupulazione scuzzese, eranu sempre capace di parlà, leghje è scrive in gaelicu scuzzese. I più grandi cuncintramenti di Scuzzese celtofuni si trovanu à u nordupunente, vene à dì in i Western Isles (o l'Ebride), i Highlands, è ancu a rigione di Strathclyde è quella d'Edimburgu, a capitale. U gaelicu scuzzese ùn hè praticamente più parlatu in u sudu di a Scozia.
L'inglese scuzzese hè a varietà regiunale di l'inglese in usu in iScozia, chjamata in inglese Scottish English o Scottish Standard English. Hè a lingua scritta usuale in Scozia in i testi non litterarii. Ùn deve micca esse cunfusa incù u scots, lingua germanica assai prossimu ma distinta da l'inglese mudernu. Sippuru i dui nomi fussenu stati à spessu impiigati unu per l'altru, l'usu mudernu hè di spiccà chjaramente i dui.
Inglese scuzzese
mudificàL'inglese scuzzese hè a cunsequenza di l'interferenza linguistica trà u scots è l'inglese à parte si da u seculu XVII[17]. U passaghju di numerosi locutori da u scots à l'inglese si fece à u premiu di numerosi comprumissi fonulogichi è trasfirimenti, è ancu di finomini d'ipercurrezzione[18]. L'ortugrafia, a puntuazione è a grammatica di l'inglese scuzzese suvitanu generalmente l'usu di l' Oxford English Dictionary. L'inglese di e Highlands differisce un pocu di quellu di i Lowlands, chì cumporta una più grande influenza funologica, grammaticale è lessicale di a lingua di substratu, u gaelicu scuzzese.
Malgradu e variazione regiunale è suciale, l'inglese scuzzese pussede bon parechji tratti di pronuncia caratteristichi. Esistenu poche differenze di grammatica trà e varietà di l'inglese, benchì a forma prugrissiva s'improdi tipicamente incù una più grande frequenza ch'è in altrò, per indettu incù certi verbi di sensu stativu (I'm wanting a drink : " Vogliu un bichjere "). À u futuru, a forma prugrissiva indicheghja à spessu un supponimentu (You'll be coming from Glasgow : " Forse vene da Glasgow ")[19].
L'inglese scuzzese pussede bon parechji parole pocu imprudate à u sudu di u Regnu Unitu (cum'è l'altre varietà d'inglese). Parechji facenu parte di u vucabulariu generale, cum'è outwith " fora di " (piuttostu ch'è outside of), wee " picculu " (parola di u scots, impiigata dinù in inglese irlandese), pinkie " ditu mignulu " (piuttostu ch'è " little finger "), janitor " guardianu " (piuttostu chì caretaker) ; altre parolle designanu e rialità culturale specifiche, cum'è haggis o caber.
Gaelicu scuzzese
mudificàU scuzzese o gaelicu scuzzese (chjamatu Gàidhlig da paragunà incù u Gaeilge parlatu in Irlanda) hè una lingua gaelica (celtica) parlata in Scozia, in e Highlands, in l'isule, è ancu da une poche di cumunità di Nova Scozia, soprattuttu in l'isula di u Capu Brettone. L'espulsione furzata di campagnoli scuzzesi da di i grandi pruprietarii terrani à u seculu XIX spiega chì a lingua si fusse sparta insin'à u Canada, induve ella hà declinatu (Gaelicu canadianu). Hè ricunnusciutu da u Regnu Unitu cum'è lingua regiunale di a Scozia sient'è a Cartula europea di e lingue regiunale o minuritarie, è dapoi una leghje di u parlamentu scuzzese vutata u 21 d'aprile di u 2005 hè una lingua officiale di a Scozia (incù l'inglese). Hè usatu in a signaletica stradale bislingua.
Cum'è lingua tradiziunale di i Gaels, o Scots (i Celti venuti da l'Irlanda chì pupulonu u nordupunente di l'isule Britanniche versu u seculu V), u gaelicu occupa una piazza impurtante in a cultura tradiziunale scuzzese. Custituisce difatti a lingua storica di a forza parte di a Scozia attuale.
U gaelicu scuzzese cuntava, in u 2006, 58750 locutori.
Scots
mudificàU scots (chjamatu in scots the Scots leid, the Scotch tung, è cetera.) hè una lingua germanica parlata in Scozia è in u nordu di l'Irlanda (in l'Ulster). Derivatu da u vechju nortumbrianu, un di i dialetti settentriunali di u vechju inglese parlatu à u nordu di a vadina Humber, in Grande Brittagna, prima di l'invasione nurmana (1066), è influinzatu da u vechju norrois, appurtatu in l'isula da i Vichinghi danesi à u seculu, ferma assai prossimu à l'inglese. U scots custituisce in particulare l'idioma regiunale propiu à i Lowlands, chì unu di i so dialetti hè u doric.
Per causa di differenze esistendu trà i dialetti di u scots è di a non esistenza d'un'auturità di rigulazione, ùn esiste micca per avà un'ortugrafia nurmalizata per u scots è quessa, à dispettu di parechji sforzi chì sò stati fatti di i locutori di 'ssa lingua.
U scots ùn hà micca cunnisciutu l'impurtante mudifica di a pronuncia di e vucale (grande cambiamentu vucalicu) ch'ellu hà cunnisciutu l'inglese. À titulu d'esempiu, a parola " town " si pronuncia incù una diftonga, ma a parola in scots, " toun ", si pronuncia /tun/.
U pueta Robert Burns, autore frà altre di a canzona Auld Lang Syne, hè unu di i scrittori di lingua scots i più cunnisciuti è i più pupulari.
Econumia
mudificàL'econumia di a Scozia hè strittamente ligata à quella di u Regnu Unitu ed hè per u più basata annantu à un sistemu capitalistu incù assai pocu interventu da a parte di u Statu. Dopu à a Rivoluzione industriale, l'econumia scuzzese hè duminata da a custruzzione navale, l'industria mineraria è a siderurgia. A participazione di a Scozia à l'Imperu britannicu l'hà permessu di spurtà a so produzzione à traversu à u mondu. Ma l'industria greva hà declinatu in l'ultima parte di u seculu XX. A Scozia subisce, à parte si da u mezu di u 1970, listessa crisa industriale ch'è u Paese di Gallia è u nordu di l'Inghilterra. L'industrie anziane, minere, carbone, ferru è siderurgia, sò vittime di a so invichjamentu è di a cuncurrenza mundiale, purtendu à un di i grandi mutamenti di l'econumia di a Scozia, ormai basata annantu à a tecnulugia è i sirvizii. L'annate 1980 anu vistu u sviluppu di a Silicon Valley scuzzese : Silicon Glen (glen significhendu valle in scuzzese), trà Glasgow è Edimburgu, aggrundendu assai intraprese tecnologiche maiò vinute à impiantà si in Scozia. Oghje, l'industria tecnulogicu impiega 41000 persone. L'imprese basate in Scozia sò spicializate in i sistemi d'infurmazione, a difesa, l'elettronica è i semi-conduttori, in certe rigione industrialmente scimpiate. A crescita ecunomica in Scozia hè stata in media superiore à quella di a Grande Brittagna sana ed hè stata menu tocca da a ricessione di u principiu di l'annate ch'è bon parechje altre rigione.
Esiste dinù un sittore di sviluppu è design elettronicu particularmente dinamicu è in piena crescita, basatu annantu à i so ligami incù l'università è e cumpagnie lucale. Da nutà dinù hè a prisenza di sucietà multinaziunale cum'è Naziunale Semiconductor, IBM o Motorola.
L'altri sittori magiori di l'econumia di a Scozia sò : a banca è e sirvizii finanziarii, l'educazione, u divertimentu, a biotecnolugia, i trasporti, u pitroliu, u gasu, u whisky, è u turismu.
I principali clienti di a Scozia sò i Stati Uniti, a Francia è l'Alimagna.
U produttu internu rozu (PIR) di a Scozia hè appena superiore à 74 miliardi di libri sterling (in u 2002), incù un PIR per abitante uguale à £14651.
Edimburgu hè u centru finanziariu di u Scozia è a 6a piazza d'Europa incù e grande cumpagnie di u sittore finanziariu chì ci sò basate, inchjudendu a Reale Bank of Scotland (a siconda più grande banca d'Europa, a quinta mundiale), HBOS (pruprietariu di Bank of Scotland) è Standard Life Insurance.
Glasgow hè u portu maestru di Scozia è u quartu più grande centru industriale di u Regnu Unitu, cuntendu per più di 60 % di l'espurtazione scuzzese. A custruzzione navale, benchì in declinu dapoi u principiu di u seculu XX, conta sempre per una bona parte di l'econumia scuzzese. A cità pussede u quartiere cummerciante è di distribuzione u più maiò è u più impurtante ecunumicamente di u Regnu Unitu dopu à u quartiere di West End in Londra. Glasgow hè dinù unu di i vinti più maiò centri finanziarii d'Europa è aggronda u sede suciale di numerose imprese britanniche. L'altre industrie impurtante prisente in Glasgow sò u tessile, a chimica, a pesca, a brasseria è a distillazione. In u 1909, Charles Gordon, u ghjenneru di u criatore di a distilleria Glenfiddich, fubbe u prima à piglià u mare per spurtà u so single malt.
Pulitica munetaria
mudificàA Banca cintrale di u Regnu Unitu, a Banca d'Inghilterra, stampa i biglietti di banca chì sò i soli chì anu corte legale in Inghilterra è in u paese di Gallia. Eppuru, e banche in Scozia è in Irlanda di u Nordu anu u drittu d'emette i so propii biglietti. In Scozia, sò a Bank of Scotland, a Clydesdale Bank è a Reale Bank of Scotland chì stampanu i biglietti. Un bigliettu di banca pò esse accittatu (senza eppuru avè corte legale) in tuttu u territoriu di u Regnu Unitu, è ancu in e dipindenze di a Curona (e leghje finanziarie essendu differente in i paesi constituenti di u Regnu Unitu, i Scuzzesi ùn sò micca obbligati à accittà i biglietti inglesi, è l'Inglesi ùn sò micca obbligati à accittà i biglietti scuzzesi, ma tuttu u mondu hè obbligatu à accittà e pezze di muneta di almenu una libra).
Pulitica
mudificàA Scozia hè una di e quattru nazione custitutive di u Regnu Unitu, chì ùn pussede micca una custituzione scritta unica. Insin'à l'Attu d'Unione di u 1707, a Scozia era una nazione indipindente. Eppuru, in seguitu à 'ssi Atti d'Unione, i parlamenti inglese è scuzzese fubbenu sciolti è rimpiazzati da un singulu parlamentu per tutta a Grande Brittagna chì usò i palazzi è u sistemu instituziunale di l'anzianu parlamentu inglese. E curone scuzzese è inglese fubbenu riunite in u 1603 da Ghjacumu VI di Scozia quandu ellu diventò Ghjacumu Ia d'Inghilterra. In u 1801, l'Irlanda fubbe à u so tornu intigrata in u Regnu Unitu.
Insin'à u 1999, a Scozia ùn hà micca avutu una legislazione in particulare naziunale, malgradu parechji tentativi in u corsu di l'anni d'impiantà di manera durevule una sorta di Home Rule. U Parlamentu nascì in seguitu à u Scotland Act di u 1998 di u Parlamentu britannicu. Stu act espone i sughjetti annantu à i quali Westminster ferma cumpetente, chjamati "reserved matters" ("sughjetti riservati"), cum'è a Difesa, l'Affare straniere, e pulitiche fiscale è ecunomiche, o ancu e legislazione annantu à i stupefacenti è l'audiovisuale. Ogni quattru anni, un scrutinu propurziunale permette d'eleghje i 129 diputati sedendu à u Parlamentu.
Organisazione amministrativa
mudificàSistemu ghjuridicu
mudificàA Scozia pussede un sistemu ghjuridicu mistu unicu in Europa, basatu annantu à a doppia basa di u drittu civile in a sterpa di u codice di Ghjustinianu è di a Common law medievale. U sistemu scuzzese hè paragunevule in particulare à u sistemu sudafricanu.
Dapoi l'Attu d'Unione di u 1707, a ligislatura hè spartuta incù u restu di u Regnu Unitu. S'è u sistemu legislativu scuzzese hè da cima à fondu differente da i sistemi gallese è inglese, fubbe però influinzatu da quest'ultimu. Dapoi u trattatu di Roma in u 1957, u drittu europeu hà fattu a so intrata annantu à a scena scuzzese, frà altru incù a cunvinzione europea di i Dritti di l'Omu. U parlamentu scuzzese, criatu in u 1999, pò legiferà annantu à parechji sughjetti, definiti da u Scotland Act (1998).
E leghje scuzzese si differenzieghjanu per u più da e leghje inglese è nordirlandese in i duminii di u patrimoniu, di u drittu penale, di a fiducia, l'eredità, u sistemu di prove è di u drittu di a famiglia. U drittu cummerciale è u drittu fiscale sò invece pocu differenti.
Dapoi u 1991, una larga premagiurità hè accurdata à tutti i citatini da 16 anni ; cuncritamente, i so effetti sò vicini à quelli d'una maiuranza civile eccituatu uni pochi di dittagli, cum'è a pussibilità di ripudià ulteriurmente parechji atti ghjuridichi stabiliti trà 16 è 18 anni. Per l'elezzione cuncirnendu l'inseme di a Grande Brittagna, u drittu di votu ferma à 18 anni per evità di disequilibrà i corpi eletturali à favore di a Scozia ; invece, in una cunsultazione naziunale cum'è u referendu di u 18 di sittembre di u 2014, i 16-17 anni votanu.
E ghjurie contanu di solitu 15 membri invece di 12.
Cultura
mudificàSimbuli naziunali
mudificàA cultura scuzzese si smarca di quelle d'altre nazione di u Regnu Unitu da parechje particularità. Hà difatti subitu di menu l'influenza latina di l'invasori rumani, e pupulazione pitte essendu firmate isulate insin'à u seculu V. Assai marcata da e so relazione, à spessu cunflittuale, incù l'Inghilterra, a Scozia hè stata di più influinzata ch'è ella da e culture scandinave è irlandese di u Medievu, sicondu l'invasori successivi. E ribellione ghjacobite anu marcatu un cambiamentu in a storia culturale scuzzese, inaugurendu un avvicinamentu impurtante incù l'Inghilterra, in senu à u Regnu Unitu.
A Scozia, cum'è nazione, dispone cusì di simbuli chì li sò propii, tale a so bandera, a Saltire, o u cardu, ma ùn dispone micca d'un innu naziunale, l'innu di u Regnu Unitu essendu u solu ricunnusciutu officialmente. E principale cilibrazione sò dinù propie à a Scozia, ch'elle fussenu officiale, cum'è a festa naziunale di u 30 di nuvembre (u ghjornu di Santu Andria, Sant' Andrew's Day), o esciute da tradizione diverse, cum'è a Burns Night o ancu l'Hogmanay. Quest'ultime, assai marcate da a marca culturale scuzzese, sò statu spurtate à u Nuvellu Mondu, induve un'altra cilibrazione esiste, u Tartan Day, impregnata da eredità scuzzese, ma ignurata in iScozia.
U simbulu animalescu di a Scozia hè a licorna, chì hè un simbulu araldicu di u paese dapoi u seculu XII.
Lingue è litteratura
mudificàE diverse influenze avendu bagnatu a Scozia si traducenu dinù in pluralità di lingue. Duie sò officiale, l'inglese è u gaelicu scuzzese. Quest'ultima, lingua tradiziunale oghje minuritaria, hà assai largamente persu a so piazza di pettu à l'inglese scuzzese, varietà regiunale di l'inglese mudernu. U scots, lingua germanica prossima da l'inglese, hè l'idioma regiunale di e Lowlands, à u sudu di u paese ; u scrittore Robert Burns l'hà largamente imprudata in e so opere.
A litteratura scuzzese hè ricca di scrittori, ma duie li sò particularmente assuciati, Robert Burns è Walter Scott. S'è Burns s'hè illustratu da a so puesia, ancurata in u folcloru scuzzese, Scott hè statu unu di i fundatori di u rumanzu storicu. Numerosi pueti anu dinù marcatu a storia litteraria scuzzese, dapoi u Castalian Band di a Rinascita sin'à Edwin Morgan, u pueta naziunale attuale. U motu di a Rinascita scuzzese, à u principiu di u seculu XX, hà marcatu una vultata d'interessu di i scrittori per a so eredità culturale propia, in u mentre di u Celtic revival irlandese di listessa epica.
In u campu di a filusufia, e Luce scuzzese, à u seculu XVIII, anu sviluppatu una scenza di l'Omu, incù pinsadori cum'è David Hume, Francis Hutcheson è Adam Smith, chì cuntinueghjanu d'influinzà u pinsamentu mudernu.
Musica è ballu
mudificàA musica tradiziunale scuzzese hè culligata à e musiche celtiche ; hè difatti firmata prossima da a musica irlandese, incù a quale sparte certi strumenti, cum'è l'clàrsach, o arpa celtica. A cornamusa hè di sviluppu più ricente, è u viulinu li hè sempre pustiriore. I versi ghjucati coprenu un vastu repertoriu, andendu da i lamenti tradiziunale à e musiche militaresche o d'inspirazione riligiosa, includendu dinù i versi di dansa.
A danza tradiziunale scuzzese pò esse scumpartuta in trè gruppi maiò. E country dances è i céilidh dances sò balli di sucità praticata da coppii disposti in sets. I balli di i Highlands si praticheghjanu elli in solu . 'Ssa forma di danza hà evoluatu in u cuntestu di i ghjochi di i Highlands, induv'ellu accumpagna a musica di a cornamusa.
Belli arti
mudificàL'architittura scuzzese hè stata marcata da l'influenza di figure maiò di l'architittura tale Robert Adam è William Henry Playfair, per u stile neuclassicu, o ancu Charles Rennie Mackintosh è a Glasgow School di l'Arte nuvellu. Parechji stili architittonichi sò emersi in iScozia, cum'è u Scottish baronial stile, è li sò firmati propii. L'architittura tradiziunale hè cintrata annantu à i mudelli di a black house, in i Highlands, è di a casatorra, chì ne sò esciuti bon parechji castelli scuzzesi.
Mitulugia
mudificàA mitulugia scuzzese pruvene da a più larga mitulugia celtica, e ligende di u ciclu d'Ulster è di u ciclu fenianu essendu state ripigliate è turrate à adattà à differente epiche da i bardi è pueti scuzzesi. Certe figure di u folcloru populare sò invece particulare à u paese, cum'è u each uisge, cavalli malefichi spiritendu i loch, a banshee, messagera di l'aldilà, è brownies, genii maliziosi di u fuculaghju.
Cultura populare
mudificàA cucina scuzzese hè marcata da l'utilisazione di a vena, oghje in parte rimpiazzata da u pomu, è chì si ritrova in e priparazione tale u porridge è l'oatcakes, ma dinù in u haggis. Cunsideratu piattu naziunale, quest'ultimu hè una panza di pecura piena chì hà datu nascita à tuttu un folcloru, dapoi e cene di a Burns'Night sin'à e ligende di u haggis selvatica. U whisky hè un'altra produzzione culinaria scuzzese largamente diffusa à a straniere. Cinque grande rigione si spartenu a produzzione di st'alcollu forte d'orzu maltatu.
U tartanu hè una stofa di lana particularmente prisente in i custumi tradiziunali scuzzesi, di u quale u kilt hè unu di l'elementi. Purtatu solu da l'omini, u tartanu in u quale ellu hè tagliatu marca l'appartinenza di u purtadore à un clanu o à una rigione.
Di lugliu 2009, u " Gathering " (accolta) riunisce, à Edimburgu, in Hollyrood Park, 30000 Scuzzese, incù una participazione di i differenti clani di i Highlands è di a diaspora scuzzese mundiale. 'Ssa accolta populare duveria occorre di novu in u 2013[20].
In a seria di rumanzi Harry Potter scritta da a scrittrice britannica J.K. Rowling, u castellu di Poudlard, scola di strigunaria è principale teatru di l'avvinimenti, hè situatu in Scozia.
Riligione
mudificàStatu di tradizione cristiana, a Scozia hè per a miò parte prutestante, a Chjesa di Scozia essendu u muvimentu principale. U catulicismu, sicondu per numeru di fidele, hè particularmente impiantatu in u centru punente è l'isule di u punente di a Scozia, induv'ellu hà sopravvivutu à a Riforma. I muvimenti ricenti d'immigrazione anu introduttu l'islamu, à fiancu à e riligione asiatiche. In u 2001, circa 30 % di a pupulazione si dichjarava senza riligione.
Turismu
mudificàFurtezze, castellucci è dimore, à spessu situati in siti eccezziunali, affissanu fieramente i so murtulaghji, cum'è u famosu Fernie Castle è i Kilconquhar Castle è Dalhousie Castle, à u nordu d'Edimburgu. A maiò parte accoglienu i turisti per sirate di ghjochi di rollu. Fantasimi è spiriti andarini sò ormai visticati da i scentifichi di u gruppu di studiu annantu à a parapsicolugia di l'università d'Edimburgu : cumparse di spettri in un curridore, anumalie fotografiche è cuntatti fisichi sò analizati incù mezi di rigistrazione di più in più suffisticati.
Sportu
mudificàU sportu hè un compunente impurtante di a cultura scuzzese. Sportu u più populare, u ballò, praticatu dapoi u seculu XIX, hè sughjettu à rivalità cumunitarie, chì a più cunnisciuta hè prubabilmente l'antagunismu trà sustenidori di u Celtic FC, cattolichi è esciuti da a cumunità irlandese, è quelli di e Glasgow Rangers, prutestanti. Dapoi u principiu di a criazione di a Scottish Prima League, soli dui clubs ùn sò mai falati in siconda divisione scuzzese : u Celtic FC è l'Aberdeen FC.
U golfu, apparsu à u seculu XV, hè cunsideratu cum'è originariu di Scozia. Mentre chì 'ssu sportu hè in altrò dutatu da un'imagine elitista, hè cunsideratu in iScozia cum'è populare, l'inseme di a sucità pudendu praticà lu. I Highland Games sò e cumpetizione spurtive tradiziunale cilibrendu l'eredità culturale scuzzese è a cultura celtica. Sò u sediu di prove di forza, chì a più cunnisciuta hè prubabilmente Toss the caber, un lanciamentu di fustu d'arburu, ma dinù di cuncorsi di musica è di danza tradiziunale.
Benchì menu populare chì u ballò, u rugby in Scozia hè un sportu assai apprizziatu da a pupulazione. A squadra di Scozia di rugby à XV, dinù cugnumatu u XV di u Cardu, participeghja tutti l'anni à u turneu di e Sei Nazione, turneu disputendu si mentre u mese di frivaghju è aprile. Ragruppendu e migliore squadre europee chì sò l'Inghilterra, u Paese di Gallia, a Francia, l'Irlanda è l'Italia. U rugby scuzzese hè rigularmente classificatu in e deci migliore nazione à u classamentu di l'IRB. In club, duie squadre scuzzese, i Glasgow Warriors è Edimburgu Rugby, participeghjanu à a cuppa d'Europa di rugby à XV è à u campiunatu di a Celtic League, campiunatu ragruppendu squadre gallese, irlandese è taliane. U campiunatu di Scozia di rugby à XV hè cusì mezu professiunale è si disputa inquantu à ellu annantu à l'inseme di u paese.
I Scuzzesi participeghjanu à i Ghjochi olimpichi sottu à i culori di u Regnu Unitu, ma mandanu a so dilegazione propia à i Ghjochi di u Commonwealth.
I più stadii impurtanti di Scozia sò u Celtic Park, u Hampden Park è l'Ibrox Stadium di Glasgow è ancu u Murrayfield Stadium d'Edimburgu. U Celtic Park hè u stadiu eponimu di u club di ballò, u Hampden Park hè u stadiu di a squadra di ballò di Scozia (è di u Queen's Park FC, un club amatore), l'Ibrox stadium essendu quellu di e Glasgow Rangers è u Murrayfield Stadium hè u stadiu di rugby di u paese, accugliente a squadra naziunale è Edimburgu Rugby.
Scuzzesi celebri
mudificà'Ssa lista ùn pretende micca esse stracumpletta, ma si prupone di mintuvà e persunalità nate in Scozia è chì anu influinzatu di manera significativa a storia, l'arti o e scenze di a so epica.
Seculu XIII
mudificà- William Wallace (1272-1305), eroi naziunale resu populare fora di Scozia da u filmu Braveheart induv'ellu hè incarnatu da Mel Gibson.
- Robert Bruce (1274-1329), vincidore di a battaglia di Bannockburn in u 1314 di pettu à l'Inglesi.
Seculu XVI
mudificà- John Knox (versu u 1515-1572), discepulu di John Calvin, fundatore di a Chjesa rifurmata di Scozia, nimicu di a cattolica Maria Stuart.
- Mary Stuart (1542-1587), rigina di Scozia à u destinu tragicu.
- John Napier (1550-1617), matematicu, cuncipitore di u lugaritmu neperianu.
- George Buchanan (1506-1582), storicu.
- Robert Carver (1485-1570), cumpusitore.
Seculu XVII
mudificà- Robert Roy MacGregor (1671-1734), dettu Rob Roy, banditu è eroi naziunale.
- William Paterson, fundatore di a Banca d'Inghilterra u 27 di lugliu di u 1694, originariu di Dumfries.
Seculu XVIII
mudificà- Thomas Reid (1710-1796), fundatore di a scola scuzzese di filusufia.
- David Hume (1711-1776), natu in Edimburgu, filosofu, econumistu è storicu, unu di i più impurtanti pinsadori di e Luce scuzzese.
- Adam Smith (1723-1790), natu à Kirkcaldy, celebru econumistu è padre fundatore di a duttrina di u liberalismu ecunomicu.
- James Watt (1736-1819), cuncipitore di a macchina à vapore, simbulu di a rivoluzione industriale. L'unità di putenza, u watt, porta u so nome.
- James Tytler (1742-1806), ghjurnalistu, ridighje è publicheghja in u 1771 a prima virsione di l' Encyclopedia Britannica.
- John Paul Jones (1747-1792), fundatore di l'US Navy, originariu di Kirkcudbright.
- Robert Burns (1759-1796), pueta.
- Sir Walter Scott (1771-1832), pueta è scrittore.
- James Boswell (1740-1795), biografu, amicu di Pasquale Paoli.
Seculu XIX
mudificà- Robert Louis Stevenson (1850-1894), scrittore.
- David Livingstone (1813-1873), missiunariu è scupridore di e surghjente di u Zambeze in u 1865 ; u so celebru scontru incù Stanley si situeghja in u 1871.
- James Clerk Maxwell (1831-1879), fisicu, celebru per avè unificatu l'elettrumagnetismu incù l'equazione di Maxwell.
- George MacDonald (1824-1905), autore di libri per i zitelli.
- Sir Arthur Conan Doyle (1859-1930), medicu, scrittore, autore di Sherlock Holmes.
- Alexander Fleming (1881-1955), originariu di Darvel, scopre a penicillina u 3 di sittembre di u 1928.
- James Esdaile (1808-1859), chirurgu primuratu di analgesia, hà effittuatu numerosi interventi chirurgichi magiore in India, sottu à ipnosi, à un'epica induve l'anestesia ùn esistia sempre micca.
Seculu XX
mudificà- Sir J. M. Barrie (1860-1937), scrittore è dramaturgu, autore di Peter Pan.
- Ramsay MacDonald (1866-1937), prima ministru britannicu (1924, 1929-1935).
- Allan Alexander Allan dettu Scotty Allan (1867-1941), musher americanu.
- Harry Lauder (1870-1950), artistu.
- John Buchan (1875-1940), autore di The Thirty-nine Steps.
- John Logie Baird (1888-1946), l'invintore di u televisore.
- John Archibald Cronin (1896-1981), scrittore.
- Elizabeth Bowes-Lyon (1900-2002), dinù cunnisciuta sottu à u nome di Queen Mother, mamma di a rigina Elisabeth II.
- Deborah Kerr, (1921-2007), attrice, nata à Helensburgh.
- Alistair MacLean (1922-1987), scrittore.
- Bill McLaren, (1923-2010), ghjurnalistu spurtivu, natu in Hawick.
- Jim Clark (1936-1968), pilotu, doppia campione di u mondu di formula 1, natu à Kilmany.
- Bonu Scott (1946-1980), cantadore di u gruppu AC/DC, natu in Kirriemuir.
- Gordon Brown (1947-2001), rugbyman, natu in Troon.
Seculu XXI
mudificàPersunalità di u cinema:
- Sean Connery (1930-), attore, produttore, natu in Edimburgu.
- David McCallum (1933-), attore è musicante, natu in Glasgow.
- Sylvester McCoy, (1943-), attore, natu in Dunoon.
- Bill Forsyth (1946-) scrittore, realizadore (Lucale Hero è Gregory's Girl).
- Peter Capaldi (1958-), attore è realizadore, natu in Glasgow.
- Hugh Grant (1960), attore.
- Robert Carlyle, (1961-), attore, natu in Glasgow.
- Alan Cumming (1965-), attore, scrittore, direttore, produttore di filmi.
- Dougray Scott (1965-), attore è produttore.
- John Barrowman (1967-), attore, cantadore è prisentadore di televisione natu in Glasgow.
- Gerard Butler (1969-), attore, natu in Paisley.
- Ewan McGregor, (1971-), attore, natu in Crieff.
- David Tennant (1971-), attore, natu in Bathgate.
- Kevin McKidd (1973-), attore, natu in Elgin.
- Hans Matheson, (1975-), attore scuzzese.
- Kelly Macdonald, (1976-), attrice, nata à Glasgow.
- James McAvoy (1979 -), attore, natu à Portu Glasgow.
- Karen Gillan (1987-), attrice, nata à Inverness.
- Freya Mavor (1993-), attrice di a seria Skins, nata in Glasgow.
Persunalità di a scrittura:
- Robbie Coltrane (1950-), attore, scrittore è cumediante.
- Iain Banks (1954-2013), scrittore.
- Graham Masterton (1946-), scrittore.
- Ian Rankin (1960-), scrittore.
Persunalità di a musica:
- Donovan (1946-), cantadore, cumpusitore è musicante folk rock natu in u quartiere di Maryhill, in Glasgow.
- Ian Anderson (1947-), cantadore, cumpusitore è musicante, fundatore di u gruppu Jethro Tull, natu in Dunfermline.
- Mark Knopfler, (1949-), chitarristu, fundatore di u gruppu di rock Dire Straits, natu in Glasgow.
- Annie Lennox, (1954-), canterina di u gruppu Eurythmics.
- Angus (1955-) è Malcolm Young (1953-), chitarristi di u gruppu di rock australianu AC/DC, nati in Glasgow.
- Susan Boyle (1961-), canterina, nata in Blackburn West Lothian.
- KT Tunstall (1975-), autore, cumpunitore è chitarristu natu in Edimburgu.
- Simplicia Minds, gruppu di rock è di new wave fundatu in u 1977.
- Calvin Harris (1984-), DJ è pruduttore discugraficu, natu in Dumfries.
- Texas, gruppu musicale rock fundatu in u 1985.
- Amy Macdonald (1987-), canterina di folk-rock, nata à Glasgow.
Persunalità pulitiche:
- Gordon Brown (1951-), Prima ministru britannicu da u 2007 à u 2010, natu in Giffnock.
Scentifichi:
- Eric Tempiu Bell (1883 - 1960), matematicu.
- William Cochran (1909 - 1980), matematicu è statisticu.
- Bill Napier (1940 -), astrunomu.
Spurtivi:
- Jackie Stewart (1939-), pilotu, triplice campione di u mondu di Formula 1, natu in Dumbarton.
- Tom Conti (1941-), attore.
- Sir Alex Ferguson (1941-), anzianu manager di Manchester United arritiratu à a fine di a staghjone 2012/2013 chì ditene a prova maestra di trufei ottenuti da un addistradore di ballò.
- Kenny Dalglish, (1951-) anzianu ghjucadore di ballò in particulare di u Celtic di Glasgow è di u FC Liverpool po diventatu addistradore.
- Andy Irvine, (1951-), rugbyman, natu in Edimburgu.
- Gavin Hastings, (1962-), rugbyman, natu in Edimburgu.
- Colin McRae (1968-2007), pilotu di rallye, campione di u mondu 1995.
- David Coulthard (1971-), pilotu automobile, cummentatore (BBC).
- Dario Franchitti (1973-), pilotu automobile scuzzese, doppiu vincidore di e 500 miles di indianapolis (2007 è 2010), natu in Bathgate.
- David Millar (1977-), curridore ciclisticu natu in Malta ma scuzzese per via di i so parenti.
- Andy Murray (1987-), ghjucadore di tennis, vincidore di l'US Open in u 2012 è di u Turneu di Wimbledon in u 2013. Finalistu di l'Open d'Australia 3 volte (2010, 2011 è 2013); natu in Dunblane.
Altri:
- Jack Vettriano (1951-), pittore.
- Gordon Ramsay (1966-), capu cucinaru è ristoradore scuzzese natu in Johnstone.
Note
mudificà- ↑ Riligione in Scozia
- ↑ Lingue parlate in Scozia
- ↑ Cunsequenza di l'elezzione di u 5 di maghju di u 2011
- ↑ Referendum annantu à l'indipendenza di a Scozia in u 2014.
- ↑ [1]
- ↑ Alexander Low; The history of Scotland... To the middle of the ninth century, p.28.
- ↑ Brendan Lehane, The Quest of Three Abbots: the golden age of Celtic Christianity, p.121.
- ↑ Francis Saveriu Martin, T. W. Moody, F. J. Byrne New History of Ireland, p.862.
- ↑ Allan Freer, The North British Review, p.|119. Eben William Robertson, Scotland Under Her Early Kings: hà history of the kingdom to the chjusa of the thirteenth century, p.286.
- ↑ D. E. (EDT) Greenway, E. B. (Edmund Boleslaw) Fryde, Handbook of British Chronology, p.55
- ↑ A prima prova cunnisciuta hè una punta di freccia in petra battifocu truvata annantu à Islay. Vede Moffat, Alistair (2005) Before Scotland: The Story of Scotland Before History. London. Thames & Hudson. Pagina 42.
- ↑ U situ di Cramond (8500 AC) è quellu situatu vicinu à Kinloch, Rùm (7700 AC) custituiscenu e prove e più anziane d'una prisenza umana in Scozia. Vede in "The Megalithic Portal and Megalith Map: Rubbish dump reveals time-capsule of Scotland's earliest settlements" megalithic.co.uk. Cunsultatu u 10 di frivaghju di u 2008 è Edwards, Kevin J. And Whittington, Graeme "Vegetation Cambia" in Edwards, Kevin J. & Ralston, Ian B.M. (Eds) (2003) Scotland After the Ice Age: Environment, Archaeology and History, 8000 AC-1000. Edinburgu. Edinburgh University Press. Pagina 70.
- ↑ in so=X&ei=YN1WUd_8F-7Ci7AaT-YH4Cg&ved=0CGoQ6AEwCQ#v=onepage&q=British%20Linen%20Company%2C%20established%20in%201746&f=false Views in Edinburgh and its vicinity, Vulumu 1
- ↑ in A History of Scotland, da J. D. Mackie è B. Lenman and G. Parker, (London: Penguin, 1991), pagina 296.
- ↑ http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/votu2003/scottish_parliament/html/main_scoreboard.stm Cunsequenze di l'elezzione di u 2003 (BBC)
- ↑ http://www.windsorscottish.com/hist-geo-flora.php Fauna è flora di Scozia
- ↑ Stuart-Smith J. (2008) Scottish English: Phonology in Varieties of English: The British Isles, Kortman & Upton (Eds), Muntone di Gruyter, p.|48
- ↑ McMahon, April M. S. (2000) Lessical phonology and the history of English Cambridge University Press p. 143
- ↑ McMahon, April M. S. (2000) Lessical phonology and the history of English Cambridge University Press p. 145
- ↑ Vede a stampa scuzzese di i 25, 26 è 27 di lugliu di u 2009.