Un arcipelaguarcipelacu) hè un insemu d'isuli abbastanza prossimi l'uni da l'altri.[1] A prussimità si doppia par u più di un'urighjini giulogica cumuna, in generali vulcanica.

Imaghjina satellitu illustrendu l'arcipelagu finlandese
L'arcipelagu di Hawaii
L'arcipelagu Kerguelen

'Ssa nuzioni hè apradata in giugrafia par disignà un modu d'apprupriazioni negativi di u spaziu trà elementi isulati intrattinendu liami impurtanti è primurdiali.

Urighjini mudificà

U termini " arcipelagu " veni da u grecu bizantinu ἀρχιπέλαγος (archipelagos), littiralamenti " mari principali " [du verbu ἄρχω (árkhô) {essa u prima, cummandà} → prefissu ἀρχί- (arci-) {principali} è πέλαγος (pélagos) {l'altu mari}]. 'Ssa parola disignava à l'urighjina u mari Egeu, carattarizata da u so grandi numaru d'isuli (i Cicladi, i Spuradi, Salamina, Eubea, Samutracia, Lemnos, Samos, Lesbos, Chios, Rhodes, è cetara.). Quandu a maiò parti di 'ssi isuli funi tolti à l'Imperu bizantinu à l'iniziu di seculu XIII da Marcu Sanudo, generali venetu, quiddu quì fù fattu duca di l'Arcipelagu.

Giugrafia mudificà

In giugrafia, a nuzioni di " arcipelagu " rinvia à una cuncizzioni spicifica di u spaziu ussirvata in 'ssu tipu di locu, chì parmetti di custattà chì " un spaziu giugraficu ùn hè micca nicissariamenti cuntinuu "[2] : i liami intrattinuti da 'ssi isuli in reta di una certa manera " par sopra " u spaziu marinu chì i spicca, custituiscini un spaziu discuntinuu carattarizatu da a so cuesioni[2]. 'Ssa nuzioni hè stata stesa matafuricamenti à altri tipi di spazii giugrafichi. Par indittu, in u studiu di a ecunumia mondializata attuali, i giugrafi tali Petru Veltz parlani di una " ecunumia d'arcipelagu " : l'ecunumia mundiali hè cuntrullata à parta da un numaru ristrintu di metropuli beddi culligati trà eddi da ottimi mezi di cumunicazioni, i vii marittimi à i telecumunicazioni. Siont'è l'autori, 'ssi metropuli appariscini com'è un arcipelagu d'isuli isulatu annantu à un mari[2].

Drittu mudificà

In drittu internaziunali è in drittu di u mari, a nuzioni di Statu arcipelagu disigna un Statu custituitu intiriamenti da unu o parechji arcipelaghi è evintualamenti di altri isuli.

Listinu d'arcipelaghi mudificà

Ci voli à nutà quì chì certi arcipelaghi poni essa ragruppati. 'Ssu raggruppamentu hè dinò cunsidaratu com'è un arcipelagu. Par indittu, l'Antigli sò un arcipelagu di l'Uceanu Atlanticu, cumpostu par u più di i Grandi Antigli è di i Picculi Antigli, chì facini parti ancu eddi di l'arcipelagu. U siguenti tavuleddu ragruppa l'arcipelaghi incù unu numaru dicriscenti d'isuli, certi "duppiona" poni dunqua esista.

Nomu di l'arcipelagu Numaru d'isuli Statu o zona giugrafica Nota
Finlandia 179584 In u mari balticu, in u mezupunenti di a Finlandia Più grandi arcipelagu di u mondu
Indunesia 13466 Ripublica d'Indunesia (Asia di u Sudestu è Uceania) Statu Arcipelagu
Filippini 7107 Ripublica di i Filippini (Asia di u Sudestu) Statu Arcipelagu
Giapponu 6852 Statu di u Giapponu (Asia di u Livanti) Statu Arcipelagu
Antigli America cintrali, Uceanu Atlanticu
Arcipelagu Lisandru 1100 Stati Uniti (Alaska), Uceanu Pacificu Nordu
Isuli Aleutini 300 Uceanu Pacificu Nordu (à a larga di l'Alaska) Isuli vulcanichi
Cicladi 250 Grecia, Mari Egeu
Hawaii 137 Uceanu Pacificu Vulcanisimu di puntu caldu
Tuvalu 123 Statu di i Tuvalu (Uceania) Statu Arcipelagu
Seychelles 115 Ripublica di i Seychelles (Uceanu Indianu) Statu Arcipelagu
A Maddalena 62 In u mari Tarraniu, à a larga di a costa Smiralda in Sardegna, Italia À u nordestu di a Sardegna, in i Bocchi di Bonifaziu
Isuli Feroe 29 Uceanu Atlanticu Nordu
I Comori 4 Canali di u Mozambicu, à a larga di a costa hè di l'Africa Arcipelagu Vulcanicu

Noti mudificà

  1. 'Ss'articulu pruveni in parti da l'articulu currispundenti di a wikipedia in francesu.
  2. 2,0 2,1 2,2 Tiresa Saint-Julien, " l'approcciu spaziali ", in Annette Ciattoni è Yvette Veyret (dir), I fundamintali di a giugrafia, Armand Colin, 2003, p. 10 (in francesu)