Mudellu IS-LM

Mudellu ecunumicu

U Mudellu IS-LM hè un mudellu ecunomicu chi trascrive elementi di a Teuria Generale di John Maynard Keynes in termi neu-classichi. In una situazione di sottu-impiegu, permette di sceglie trà sfarente pulitiche ecunomiche, apprizzendu i so effetti respettivi. Prupusata da John Hicks in u 1937 in Mr Keynes and the “Classics”: A Suggested Interpretation è riarticulata da Alvin Hansen (da duve vene u so altru nome di mudellu Hicks-Hansen ), hè diventatu u « mudellu nurmale» in macroecunumia. U mudellu permette di stabili un equilibru generale à l'intersezzione di u marcatu di i beni è servizii, chi liga investimentu è u risparmiu, (investments and savings,"IS") è di u marcatu munetariu, chi liga dumanda et offerata di munaia (liquidity preference and money supply "LM"). L'equilibru cunghjuntu di 'ssi dui marcati definisce u nivellu d'equilibru di a dumanda è di a tassa d'interessu. Esiste un terzu marcatu implicitu, quiddu di i tituli, ignuratu parchi l'equilibru ni i dui primi zerga u terzu (leghje di Walras : se n-1 marcati so a l'equilibru, u n-esimu l'hè). Un'arricata essenziale di u keynesianisimu (è di IS/LM) hè l'isistenza di a disoccupazione à questu equilibru. Avemu allora un equilibru di sottu-impiegu ;a causa hè un dumanda effettiva insufficenza.

Introitu mudificà

Un mudellu aggrigatu, incù trè settori mudificà

U mudellu IS/LM un piglia micca in puntu di principiu l'analisa micru-ecunumica ma raghjuneghja direttamente in termi d'aggrigati naziunali, di cui l'inter-dipendenzi so definite di manera empirica.

In a prima versione prupusata da Hicks, u mudellu IS/LM cumporta trè settori, o trè marcati : quellu di i beni, quellu di a munaia è quellu di i tituli.

A rilazione d'equilibru per i beni (a curva IS) mudificà

Una rilazione decriscente trà a pruduzzione è a tassa d'interessu nantu à u marcatu di i beni.  mudificà

 
(Fig. A) Equilibru IS in u mudellu IS-LM

A dumanda sana (o aggrigata), annutata Z, hè aggrigazione di u cunsumu, annutatu C, di l'investimentu privatu annutatu Ip, è infine di e spese publiche, annutate G.

 

A pruduzzione Y hè impiegata  sia per u cunsumu C, sia per u risparmiu S (saving) cio'è : 

 

Aghja chi l'ecunumia è chjosa, à l'equilibru, a pruduzzione naziunale è uguale à a dumanda aggrigata. Avemu dunque : 

 
 
 

Rimarca : à l'equilibru, se pigliemu G cume un investimentuIg, avemu l'ugualità : , da duve u nome di a curva IS : l'investimentu (investment) hè uguale à u risparmiu (savings) in ciascun puntu di a curva IS. 

 
Curva IS

Aghja chi u mudellu IS/LM circa à diterminà a dumanda (Z = Y) è a tassa d'interessu r (o R) à l'equilibru, queste maiurezze deve sprime si in funzione di Y è r. Diverse prisentazioni di u mudellu utilizeghjanu sprissioni più o menu analitiche. 

Di manera ginirale, l'invistimentu hè sottupostu esse una funzione dicriscente di a tassa d'interessu, cio chi ci dà una curva dicriscente ; a so pendita dipende di l'elasticità di l'investimentu in funzione di a tassa d'interessu è di u multiplicatore keynesianu.

Per esempiu, impieghendu e rilazzione linearie :  

  • G hè sottupostu esughjenu (sceltu da u guvernu), uguale à G0 ;
  •   induve C0 hè u cunsumu autonomu, c hè a tendenza marginale à frazà, T hè l'imposta (Y - T hè l'intrata dispunibile), s hè a tendenza à risparmià in funzione di a tassa d'interessu  r ;
  •   induve I0 hè l'inseme di i prughjetti d'investimenti pussubili, a hè sinsibilità di l'aghjenti (u finanziatore) à a tassa d'interessu.

In stu casu, a dumanda aggrigata si scrive : 

 

Sia, difinendu A0 = C0 + I0 + G0 :

 

E a rilazione IS si scrive : 

 

A dumanda aggrigata   hè una funzione linearia di a pruduzzione   , di pendita   inferiore à 1 (Fig. A).

Spustamentu di a curva IS mudificà

 
 
 
 

A rilazione LM mudificà

Una rilazione criscente trà a tassa d'interessa è a pruduzzione nantu à u marcatu di a munaia mudificà

 
 
 
 
 

Déplacements de la courbe LM mudificà

Appiecazioni  mudificà

 
Spustamentu di a curva LM

L'effeti di un accriscimentu di e spese di u Statu mudificà

L'effeti di una pulitica munetaria espansionista mudificà

Aggalabata di l'effeti : policy-mix di u Statu mudificà

Cunfine mudificà

Stinzioni mudificà

IS-LM-BP mudificà

Mudellu MPS mudificà

Inoltre in l'anni 1960, Franco Modigliani sviluppa un mudellu macro-ecunumetricu cumplessu, u mudellu MPS, in cui u nucleu è un mudellu IS-LM aumentatu di a rilazione inflazione-misata ispirata di a curva di Phillips. 

IS-LM-EE mudificà

In u 1999, Anthony Heyes hà prupusatu u mudellu IS-LM-EE, a curva EE riprisintendu "l'equilibru ambientale".