Sicilia: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Linia 50:
 
Un finominu giulogicu particulari hè u [[vulcanesimu sidimintariu]], chì si scontra in i siti di i [[Riserva naturale integrale Macalube d'Aragona|macalubi d'Aragona]], in a pruvincia d'Agrigentu, è di i [[maccalubi di Terrapelata]], à Caltanissetta. Stu raru finominu rendi l'aria vicina torbida, di culori bianchicciu è pupulata da una seria di [[vulcani di fanga|vulcaneddi di fanga]], alti circa un metru. U finominu hè liatu à a prisenza di tarreni [[arzilla|arzillosi]] pocu cunsistenti, intercalati da liveddi d'acqua salmastra, chì stani sopra à boddi di gasu [[metanu]] sottupostu à una certa prissioni. U gasu, à traversu i discuntinuità di u terrenu, affiora in suparficia, trascinendu incun eddu sedimenti arzillosi è acqua, chì danu locu à un conu di fanga, chì a so summità hè tuttu à fattu simuli à un [[crateru vulcanicu]]. U finominu assumi un caratteru splusivu, incù spulsioni di materiali arzillosu mischiatu incèu gasu è acqua chi zirla à una certa altezza.<ref>[http://web.tiscalinet.it/legambientesicilia/riserve/riserva_naturale_macalube_di_ara.htm ''Riserva naturali Macalube d'Aragona]</ref>
 
=== Vulcani ===
A causa di a so pusizioni, a rigioni è l'isuli circustanti sò tocchi da un'intensa attività vulcanica. I vulcani più impurtanti sò: [[Etna]], [[Strombuli]] è [[Vulcanu (vulcanu)|Vulcanu]]. Ani a singularità d'appartena à trè tipulugii diffarenti: eruzioni di lavi basaltichi intirvaddati à periodi di calma par u prima; eruzioni cuntinui è funtani di lava, par u sicondu, chì i so carattaristichi sò stati presi com'è mudeddu tipulogicu da i scentifichi di u sittori, chì ani criatu u terminu ''Tipu strumbulianu'' par disignà l'attività similari di i vulcani terrestri; infini di tipu splusivu o ''plinianu'' par u terzu, carattarizatu da longhi periodi d'apparenti calma è eruzioni viulenti.
 
Infini si ricorda l'attività eruttiva chì in u [[seculu XIX seculu]], in l'ariali di u canali di Sicilia oghji dinuminata bancu di Graham, hà inghjinaratu à a nascita di l'effimera [[isula Ferdinandea]].
 
== Cultura ==