Sicilia: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Linia 34:
 
A Sicilia fù cusì terra di cunquista è, duranti l'[[Altu Medievu]], cunquistata da i [[Vandali]], da l'[[Ostrogoti]], da i [[Bizantini]], da l'[[Arabi]] è da i [[Nurmani]]. Sottu quist'ultimi nascì u [[Regnu di Sicilia]] chì durò da u 1130 à u 1816, chì fù suburdinatu dopu à l'[[Aragunesu]], à u Sacru Rumanu Imperu è, infini, à i Burboni sottu i quali si trasfurmò in [[Regnu di i Dui Sicilii]]. A Sicilia fù unita à u [[Regnu d'Italia]] in u 1860 incù un referendu, in seguitu à a [[spidizioni di i Milla]] vidata da [[Ghjaseppu Garibaldi]] duranti u [[Risurgimentu]]. In u 1946 a Sicilia, custituita in rigioni autonoma à statutu spiciali, hà di novu un parlamentu probbiu, sempri prima di a nascita di a [[Ripublica taliana]].
 
== Giugrafia fisica ==
[[File:Altimetria Sicilia.svg|thumb|Graficu incù l'altimitrìi di a Sicilia]]
A [[Isula di Sicilia|Sicilia]] hè a più isula grandi di u [[mari tarraniu]]. S'affaccia à u nordu annantu à u [[mar' Tirrenu]]. À nordu-livanti hè divisa da a [[penisula taliana|penisula]] da u [[strettu di Missina]] ed hè bagnata à livanti da u [[mari Ioniu]], à sudu-punenti hè divisa da l'[[Africa]] da u [[canali di Sicilia]]. L'isula hà una forma chì ricorda apprussimativamenti quidda d'un triangulu incù i siguenti vertici:
* [[Capu Peloro]] (o Punta di u faru) à Missina, à u vertici nordu-uriintali
* [[Capu Lilibeo|Capu Boeo]] (o Lilibeo) à Marsala, à u vertici nordu-uccidintali
* [[Capu Passero]] à [[Portopalo]], à u vertici sudu-uriintali.
 
Capu Peloro, inoltri, ripprisenta l'estremità uriintali di a rigioni; l'isuli di [[Strombolicchio]], [[Isula di Pantelleria|Pantellaria]] è [[Isula di Lampedusa|Lampedusa]], inveci, rapprisentani rispittivamenti l'estremità sittintriunali, uccidintali è miridiunali.
 
== Cultura ==