Lingua inglese: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Linia 469:
|}
 
 
== Grammatica ==
A grammatica inglesa mostra una quantità minima d'inflissioni rispettu à altri [[lingui induaurupei]]. Par asempiu, l'inglesu cuntimpuraneu, diffarenti da u [[lingua tedesca|tedescu]], a [[lingua nidirlandesa|nidirlandesa]] è i [[lingui rumanichi]], manca di [[genaru grammaticali]] è cuncurdanza aghjittivali. I [[casu grammaticali|casi]] sò tutti scumparsi i è in parti sopravvivini in i [[prunomu|prunomi]]. A distinzioni trà verbi forti (à volti chjamati "irrigulari" par asempiu ''speak/spoke/spoken'') è quiddi debuli (chjamati "rigulari" par asempiu ''call/called/called'') d'urighjini germanichi hè diminuita in l'ingles cuntimpuraniu, è l'inflissioni (par asempiu plurali irrigulari) sò divintati più rigulari.
 
Parallelamenti, a lingua inglesa hè divintata più [[lingua analitica|analitica]], è l'usu di [[verbu modale|verbi mudali]] è l' [[sintassi|ordini di i paroli]] par cumunicà i diversi significati hè divintatu più impurtanti. I [[Verbu ausiliare|Verbi ausiliari]] signalani i dumandi, a nigatività, a pularità, a boci passiva è i tempi prugrissivi.
==== Articulu definitu ====
L'articulu definitu si presenta in la forma ''sê'' per lu maschile, ''sêo'' per lu femminile, ''ðæt'' per lu neutru. Quest'ultima forma supravvive in l'IM ''the'' è ''that''.
 
==== Articulu indefinitu ====
L'articulu indefinitu ( ò indeterminativu) ''a\an'' hè invariabile. lu si usa dananzi à li sustantivi singolari numerabili
* Si usa ''an'' dananzi á una parola chì inizia per sonu vocale, e.g. ''an eagle'', ''an honor'', ''an F major chord''. L'usu tipicu si trova dananzi á una parola chì inizia per vocale ò "h" silente.
* Si usa ''a'' dananzi á una parola chì inizia per sonu cunsonante, e.g. ''a cat'', ''a house'', ''a U-turn''. L'usu tipicu si trova dananzi á una parola chì inizia per cunsonante ò "h" aspirata (che si cunsidera comu cunsonante).
 
==== Verbi ====
Come in ghjene in le lingue ghjermaniche li verbi si dividonu in due categorie: '''forti''' è '''debuli'''. in li forti la vocale tematica muta passandu da lu presente à lu preteritu à lu participiu passatu è da lu singolà à lu plurale. P.es. da ''singan'' (cantare) si ha pret. ''sang'', pret. plur. ''sungon'', part. pass. ''ghjesunghjen''. li verbi debuli formanu lu preteritu mediante le desinenze ''-ede'', ''-ode'', ''-de'', ''-te''. Esistonu varie iputesi nant'à l'orighjne di questa desinenza in dentale tipicamente ghjermanica. secondu certi autori deriveria da l'agglutinazione di lu verbu ghjermanicu per "fare" (qualcosa di lu tipu "I did changhje", "I changhje-did", "I changhjed"), secondu altri da la particella ''tô'', "to".<br /> li verbi forti, mondu numerosi in AI, tenderannu, cù lu passà di li secoli, in gran parte à scumparisce ò à cunfluisce in la più "regulare" declinazione forte. Quelli chì si sò mantenuti sò in effetti li verbi di usu più frequente, dunque menu propensi à venir "regularizzati".
 
Un esempiu di AI: lu [[Padre Nostru]]
:Fæder ûre,
:þû þe eart on heofonum,
:sî þîn nama ghjehâlgod.
:Tôbecume þîn rîce.
:ghjewurþe ðîn willa on eorðan swâ swâ on heofonum.
:Ûrne ghjedæghwâmlîcan hlâf syle ûs tô dæg.
:And forgyf ûs ûre gyltas, swâ swâ wê forgyfað ûrum gyltendum.
:And ne ghjelæd þû ûs on costnunghje,
:ac âlys ûs of yfele.
:Sôþlîce.
 
===Inglesu mediu===