Po: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Linia 17:
Nantu à i so rivi stani circa 16 milioni di parsoni è sò cuncintrati più di un terzu di l'industrii è di a [[Agricultura|pruduzzioni agricula]] taliana, com'è più di a mità di u [[Zuutecnica|patrimoniu zuutecnicu]]. Quissa faci di u Pò è u so bacinu una zona nevralgica par l'intreia [[ecunumia]] taliana è una di l'arii auropei incù a più alta cuncintrazioni di pupulazioni, industrii è attività cummirciali.
 
== Corsu di luu fiumu ==
{{Ortografia è grammatica da verificà}}
[[File:Torino-mole11.jpg|thumb|240px|U Pò è a [[Moli Antunelliana]]]]
== Corsu di lu fiumu ==
[[File:Torino-mole11Po River Destra Po 7.jpg|thumb|left240px|280px|LuU PoPò in èa lapruvincia [[Molidi Antonelliana]]Ferrara]]
[[File:Po River in Casale Monferrato.jpg|thumb|right|240px|Longu u Pò à [[Casale Monferrato]]]]
La sua surghjenti si trova in [[Piemonti]] in [[provincia di Cuniu]] in l'[[Alpi Cozie]] è precisamenti in Località [[Pian di lu Re]] à li piedi di lu [[Monviso]] (3.841 m), sottu un grossu massu riportanti la targa chì ni indica l'origine.
Arricchendusi nutevolmenti di l'apportu di altri innumerevoli surghjenti (non hè erratu affermà chì "il Monvisu stessu hè la surghjenti di lu Po"), pidda à scurra impetosu nell'[[Valli Po|omonima valle]].
 
A surghjenti di u Pò si trova in [[Piemonti]] in a [[pruvincia di Cuneo]] nantu à l'[[Alpi Cozie]] è più pricisamenti in a lucalità [[Pian di u Rè]] (cumuna di [[Crissolo]]) à i peda di u [[Monviso]] (3.841 m), sottu à un grossu cantonu cù a placca chì ni indicheghja l'urighjina. Arricchendu si nutevulamenti di l'apportu d'altri innumarevuli surghjenti (ùn hè micca falsu d'affirmà chì "u Monviso stessu hè a surghjenti di u Pò"), metti à scorra impituosu in l'[[Vaddi Pò|umonima vaddi]].
Da quici sbucca in pianura dopu appena una ventina di km lambendu li territori di la cità di [[Saluzzo]]. In quistu trattu vari tributari arricchisconu la portata di lu fiumu chì entra in brevi in la [[provincia di Torino]] attraversandoni lu stessu capologo.
À [[Torino]] lu fiumi, nonostanti abbia parcorsu solu un centinaiu di km da li surghjenti, hè già un corsu d'acqua notevoli cù un lettu ampiu 200 m è una portata media già prussima à li 100 m<sup>3</sup>/s.
[[File:Po River Destra Po 7.jpg|thumb|left|Lu Po in pruvincia di [[Ferrara]]]]
Cù andamentu versu est, custeghja poi li estremi prupaghjni di lu [[Monferrato]] giunghjindu in la piana Vercellesi dovi si arricchisci di l'apportu di impurtanti affluenti com'è la [[Dora Baltea]] è la [[Sesia]].
Piegendi cù corsu versu sud, cuntinuighja poi à lambì in spunda destra lu [[Monferrato]] in [[provincia di Alessandria]], infundendi li cità di [[Casali Monferrato]] è [[Valenza (AL)]].
Quici faci puru da cunfini righjunali trà [[Piemonte]] è [[Lombardia]] cuminciendi à assumeri dimensioni maestose.
[[File:Il Po.JPG|thumb|right|350px|<center>Lu Po à Turinu</center>]]
Pressu [[Bassignana]], lu fiumu punta definitivamenti versu est par meritu puru di la forti spinta di lu [[Tanaro]], so principali tributariu di destra.
Dopu à quista cunfluenza lu Po, oramai pussenti in la portata (oltri 500 m<sup>3</sup>/s), entra in territoriu lombardu scurrendu in [[provincia di Pavia]].
Pochi km à sudu di lu capolocu pavesi lu fiumu ricevi lu cuntributu essenziali di lu [[Ticino]], so principali tributariu par volumi d'acqui, diventendi cussì navigabili (grazii à la sua portata ora di oltri 900 m<sup>3</sup>/s) puru da grossi imbarcazioni sinu à la foce.
 
Da quì u fiumu sbocca in pianura dopu appena una vintina di km avvicinendu si di i tarritorii di a cità di [[Saluzzo]]. In stu trattu parechji affluenti arricchiscini a purtata di u fiumu chì entri par Pò in a [[pruvincia di Turinu]] travirsendu ni u stessu capilocu. À [[Turinu]] u fiumu, bench'eddu aghji parcorsu solu un cintunara di km da i surghjenti, hè dighjà un corsu d'acqua nutevuli incù un lettu ampiu 200&nbsp;m è una purtata media ghjà prossima à i 100&nbsp;m<sup>3</sup>/s.
Dopu Quista cunfluenza lu fiumu pidda à scurra par parichji km in la zona di cunfini trà [[Lombardia]] è [[Emilia-Romagna]], bagnendi cità impurtanti com'è [[Piacenza]] è [[Cremona]], ricevendu cuntributi notevoli da l'affluenti alpini [[Adda]], [[Oddo]] è [[Mincio]] è parichji altri fiumu minori pruvenienti da l'Appenninu chì ni accresconu la portata à oltri 1.500 m<sup>3</sup>/s.
 
Vicinu à [[Bassignana]], u fiumu punta difinitivamenti versu livanti par meritu ancu di a forti spinta di u [[Tanaro]], u so principali tributariu di dritta. Dopu sta cunfluenza u Pò, oramai putenti in a purtata (più di 500&nbsp;m<sup>3</sup>/s), entri in tarritoriu lumbardu scurrendu in a [[pruvincia di Pavia]].
Ghjuntu infini in la zona di [[Ferrara]] lu fiumu scurri "pensile" annant'à lu cunfini trà [[Venetu]] ([[provincia di Rovigo]]) è [[Emilia è Rumagna]], in la righjuni storica di lu [[Polesine]].
Pochi km à sudu di luu capolocucapilocu pavesipavesu luu fiumu ricevi luu cuntributu essenzialiessinziali di luu [[Ticino (fiumu)|Ticino]], u so principali tributariu par volumivulumu d'acqui, diventendidivintendu cussìtandu navigabilinavighevuli (graziigrazia à laa suaso portatapurtata oratandu di oltripiù 900di 900&nbsp;m<sup>3</sup>/s) puruancu da grossi imbarcazioni sinu à laa focefoci.
 
Dopu Quistasta cunfluenza luu fiumu piddametti à scurrascorra par parichjiparechji kmkilomitri in laa zona di cunfini trà [[LombardiaLumbardia]] è [[Emilia-RomagnaRumagna]], bagnendibagnendu cità impurtanti com'è [[Piacenza]] è [[Cremona]], ricevenduscurrendu à l'internu di a [[pruvincia di Mantova]], ricivendu cuntributi notevolinutevuli da l'affluenti alpini [[Adda]], [[OddoOglio]] è [[Mincio]] è parichjimultissimi altri fiumufiuma minori pruvenientipruvinenti da l'AppenninuAppinninu chì ni accresconuaccrescini laa portatapurtata à oltripiù di 1.500 &nbsp;m<sup>3</sup>/s.
Qui lu fiumu inizia lu so ampiu delta (380 km<sup>2</sup>), dividendosi in 5 rami principali (''Pu di Maestra'', ''Pu di la Pila'', ''Pu di li Tolle'', ''Pu di Gnocca'' è ''Pu di Goro''), un ulteriori ramu secondariu (il [[Pu di Volano]]) chì attraversa la cità di [[Ferrara]], è centinaia diparichji altri corsi d'acqua minori. Dopodiché sfocia in lu [[Mà Adriatico]] pressu [[Portu Tolle]].<br />
Lu [[delta di lu Po]], par la sua grandi valenza ambientali, hè statu dichiaratu [[patrimoniu di l'umanità]] da l'[[UNESCO]].
 
Ghjuntu infini in laa zona di [[Ferrara]] luu fiumu scurriscorri "pensile"annantu annant'à lua cunfinicunfina trà [[Venetu]] ([[provinciapruvincia di Rovigo]]) è [[Emilia è -Rumagna]], in laa righjunirigioni storica di luu [[Polesine]].
In lu so corsu in pianura lu Po si dividi spessu in diffarenti rami formendi diffarenti isoli fluviali, la più grandi di li quali (escludendu quelli presenti à la foce) hè l'Isola Serafini, situata in corrispondenza di la foci di l'[[Adda]] è estesa circa 10 km<sup>2</sup>.
 
QuiQuì luu fiumu iniziaprincipia luu so ampiu delta (380 &nbsp;km<sup>2</sup>), dividendosidividendu si in 5 rami principali (''Pu di Maestra'', ''Pu di laa Pila'', ''Pu di lii Tolle'', ''Pu di Gnocca'' è ''Pu[[Pò di Goro]]''), è 14 bocchi; un ulterioriultiriori ramu secondariusicundariu (ilu [[Pu di VolanoBulani]]) chì attraversatraversa laa cità di [[Ferrara]], è centinaiatandu diparichjiinattivu. altriU corsigrandi d'acquafiumu minori.sfocia Dopodiché sfociatandu in luu [[Mari AdriaticoAdriaticu]], pressuattravirsendu tarritorii appartinenti à i Cumuni di [[Ariano in u Polesine]], [[Goro]], [[Portu Tolle]].<br, />[[Tagliu di Pò]] è [[Portu Viro]].
== Reghjimu ==
Lu bacinu idrograficu di lu Po (ampiu circa 71.000 km<sup>2</sup>) hè impustatu in parti in l'[[Alpi]] è in parti in l'[[Appennino]] sittintriunali in manera chì lu righjimu di lu fiumu hè mistu di tipu alpinu (pieni tardo-primaverili è estivi è secchi invernali) è appenninicu (pieni primaverili è autunnali è sicchi estive), pur prevalendu in ogni casu lu regimi appenninicu parché à dispettu di l'alimentu estivu di li ghjacciai alpini, li minimi portati si riscontrani cumunqui in estati (solitamenti in agosto).
 
LuU [[delta di luu Po]], par lau suaso grandi valenzavalori ambientaliambiintali, hè statu dichiaratudichjaratu [[patrimoniu di l'umanità]] da l'[[UNESCO]].
[[File:Torino-statua fiume Po-080408001.JPG|thumb|right|300px|Statua à lu fiumu Po, [[Torino]], piazza CNL]]
Li pieni di lu fiumi, ghjineralmenti cuncintrati in vaghjimu à causa di li piogghji, sò abbastanza frequenti è pussonu esseri puru impunenti è devastanti com'è avvenutu svariati volti in lu seculu passatu par quistu sò monda impurtanti li [[Argine|argini]] è [[Golena|golene]]: [[novembre]] [[1951]], [[ottobre]] [[1968]], [[settembre]] [[1993]], [[novembre]] [[1994]] è [[ottobre]] [[2000]].
 
In luu so corsu in pianura luu Po si dividi à spessu in diffarentiparechji rami formendifurmendu diffarentiparechji isoliisuli fluviali, laa più grandi di li qualiquissi (escludendu quelliquiddi presentiprisenti à laa focefoci) essendu l'Isola[[Isula Serafini]], situata in corrispondenzai circonda di laa foci di l'[[Adda]] èà estesa[[Castelnuovo Bocca d'Adda]], ma stesa circa 10 &nbsp;km<sup>2</sup> à l'internu di a cumuna di [[Monticelli d'Ongina]].
Determinanti in la so formazioni sò soprattuttu li tributari piemontesi di lu Po ([[Dora Baltea]], [[Sesia]] è [[Tanaro]] in particolare) è lombardi ([[Ticino]]). par fà alcuni esempi, duranti la piena di lu [[novembre]] [[1994]] lu fiumu mostrò già in [[Piemonte]], dopu la cunfluenza di lu [[Tanaro]], una portata di colmu di oltri 11.000 m<sup>3</sup>/s, quasi paragonabili à quidda poi transitata monda più à valli in lu [[Polesine]].
 
Glubalamenti u Pò traversa (da a surghjenti à a foci) 13 pruvinci: [[Cuneo]], [[Turinu]], [[Vercelli]] è [[Alissandria]] (rigioni [[Piemonti]]), [[Pavia]], [[Lodi]], [[Cremona]] è [[Mantova]] (rigioni [[Lumbardia]]), [[Piacenza]], [[Parma]], [[Reggio Emilia]] è [[Ferrara]] (rigioni [[Emilia-Rumagna]]) è [[Rovigo]] (rigioni [[Venetu]]). Sò 183 i cumuni chì toccani i spondi di u fiumu, appartinenti à 13 pruvinci.
Lu stessu avvenni puru nell'ottobri 2000, sempri in Piemonti, dovi lu fiumu superò già à partiri da lu cumuni di [[Valenza (AL)]] li 10.000 m<sup>3</sup>/s di portata massima di piena à causa soprattuttu di li cuntributi pesantissimi di [[Dora Baltea]] è [[Sesia]].
 
== Rigimu di u fiumu ==
Li valori massimi assoluti di portata di lu Po sò stati raghjunti duranti li eventi alluvionali di lu 1951 è di lu 2000 cù picchi di oltri 13.000 m<sup>3</sup>/s in lu medio-bassu corso.
U bacinu idrugraficu di u Pò (ampiu circa 71.000&nbsp;km<sup>2</sup>) copri gran' parti di u virsanti miridiunali di l'[[Alpi]] è quiddu sittintriunali di l'[[Appinninu liguri]] è toscu-emilianu di tali manera ch'è u rigimu di u fiumu hè mistu di tipu alpinu (pieni tardu-braninchi è estivi è rilievi sottumarini invirnali) è appenninicu (pieni braninchi è vaghjimali è rilievi sottumarini estivi). Eppuri privali quantunque u rigimu appenninicu postu ch'è, à dispettu di l'alimantazioni estiva da parti di i ghjacciali alpini, i minimi purtati si scontrani quantunqua in u corsu di l'istati (di solitu in aostu), un finominu accintuatu 'ss'ultimi dicennii par via di a a riduzioni prugrissiva di i ghjacciali alpini.<ref>{{cita web|url=http://www.italianostra-milano.org/cms/files/smiraglia.pdf|titulu=U rigressu attuali di i ghjacciali: causi è effetti di a crisa di una risorsa idrica fundamintali|autori=Claudiu Smiraglia|data=8 nuvembri 2006|accessu=25 frivaghju 2011}}</ref>
Lu Po hè alimentatu da innumerevoli rii, torrenti è fiumu chì raggruppani un insiemi di ben 141 affluenti.
 
[[File:Torino-statua fiume Po-080408001.JPG|thumb|right|300px240px|Statua à luu fiumu Po, [[TorinoTurinu]], [[piazza CNLC.L.N.]]]]
I pieni di u fiumu, generalamenti cuncintrati di vaghjimu à causa di i piuviti, sò abbastanza friquenti è poni essa ancu impunenti è divastanti com'eddu hè successu parechji volti in u seculu scorsu.
 
DeterminantiDitarminanti in laa so formazionifurmazioni sò soprattuttu lii tributaritributarii piemontesipiemuntesi di luu Po ([[DoraDura Baltea]], [[Sesia]] è [[Tanaro]] in particolareparticulari) è lombardilumbardi ([[Ticino (fiumu)|Ticino]]). parPar cità alcuniparechji esempiasempii, duranti laa piena di lu [[novembre]]nuvembri [[1994]] luu fiumu mostròmustrò giàdighjà in [[PiemontePiemonti]], dopu laa cunfluenza di luu [[Tanaro]], una portatapurtata di colmu di oltripiù di 11.000 &nbsp;m<sup>3</sup>/s, quasiguasi paragonabiliparagunevuli à quidda poiussirvata transitatadopu mondamoltu più àversu vallia vaddi in luu [[Polesine]].
 
LuU stessu avvennifinominu puruavviniti nelldinò d'ottobriuttrovi 2000, sempri in Piemonti, doviinduva luu fiumu superò giàsuparò à partiriparta dighjà da lua cumunicumuna di [[Valenza (ALItalia)|Valenza]] lii 10.000 &nbsp;m<sup>3</sup>/s di portatapurtata massima di piena à causa soprattuttu di lii cuntributi pesantissimipisantissimi di [[DoraDura Baltea]] è [[Sesia]].
 
LiI valori massimi assolutiassuluti di portatapurtata di luu Po sò stati raghjunti duranti lii eventigrandi alluvionalifiumari di lu 1951 è di lu 2000 incù picchimassimi di oltripiù di 13.000 &nbsp;m<sup>3</sup>/s in luu mediomediu-bassu corsocorsu.
 
{{Ortografia è grammatica da verificà}}
== Cità ==