Capraia Isula: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Linia 29:
[[File:Arcipelago Toscano.png|thumb|250px|left|L'archipelagu Tuscanu]]
== Giugrafia ==
L'isula di Capraia hè situata in u [[Canali di Corsica]] (bracciu di mari à u cunfini trà u [[Mari licuru]] è u [[Mari Tirrenu]]), è hè un'isula d'urighjina vulcanica, a terza par grandura di l'[[Archipelagu Tuscanu]] dopu à l'[[Isula d'Elba|Elba]] è l'[[isula di u Gigliu]]. Hè infatti longa circa 8 km (da punta Teglia à nordu è punta di u ''Zenòbito'' à sudu) è larga 4, par una suparficia di 19,26 km<sup>2</sup>. U pirimetru hè di circa 30 km. Hè l'isula di l'archipelagu più luntana da a tarra ferma taliana truvendu si più vicina à a costa urientali di a [[Corsica]] ch'è à la costa tuscana, rispettu à a quali si trova à punenti di u ''Golfu di Baratti'' ([[Piumbinu]]). Hè un'isula d'urighjnaurighjina vulcanica, cù u conu d'aruzionieruzzioni ancorasempri oghji beddu visibili par mità in a tipica cala Rossa, sicuramenti una di i cali più particulari di l'archipelaguarcipelagu.
 
Prisenta costi alti è rucciosi cù assenza di piaghji è un lachittu in l'area più interna muntagnosa, dundi ci sò cimi di più di 400 metri d'altura. La cima più alta hè luu monti Casteddu, altu 447 metri chì à punenti si lampa in mari à pricipiziu è a livanti fala più dulcezzapianu cù picculi vaddi (''vadi''), laa più impurtanti di quisti essendu luu ''vadu'' di Portu, longu circa 3 km è chì sfucia à Capraia Portu.
 
Da un puntu di vista [[geologiagiulugia|geulogicugiulogicu]] laa cumpusizioni di l'isula hè supratuttusopratuttu carattirizzata da culati di d'[[andesiteandesiti]], assuciati à [[tufu]] è [[breccia]], mentri à laa punta di luu ''Zenòbito'' ci si truvanutrovani rocchi [[basaltu|basaltichi]]. In l'astremuestremu sudu di l'isula sò visibili lii resti di un anticu [[volcanuvulcanu]] micca più attivu, sciuppatu in epicaebbica rimota, chì ha lacatu traccia in lii fianchi rucciosi à forma di troncu di conu, cù culori variabili tratrà luu russurossu è luu nieddu dirivati da laa [[lava]] chì s'è ammuchjata in lii scudderiscuglieri (laa Cala Rossa).
 
LaA costa hè rucciosa è suventi micca raghjunghjbiliraghjunghjibili via tarra par lavia di a mancanza di stradi; vici sò grotti è insinaturi criati dalda l'arusionierusioni di l'acqua.
 
Oghji faci parti di luu [[Parcu Naziunali Archipelagu Tuscanu|Parcu Naziunali di l'Archipelagu Tuscanu]]. La vighjitazioni hè ricchissima è prisenta calchì spezia andemica rarissima. TraTrà quisti spiccani lii tretrè spezii di l'isulottu di laa ''Peraiola'', distanti solu pochi metri da l'isula principali, ma sufficienti par isulà quististi spezii chì si sò avoluti in manera diffarenti rispettu aà quiddi di l'isula vicina: una ghjinestra senza spini (annant'à l'isulottu ùn pasculavanuci pasciani micca lii capri), una lumaca senza gusciu è unaun' bicertulaaciartula. In luu punenti di l'isula, annant'à lii ripiribbi in pinnenti, cresci ancu luu fussili viventi di laa palma nananannara, risalentiricuddendu à quandu tutta l'Auropa era cuperta da spezii oghji prisenti solu monda più à sudu.
Da signalà, pà cumpia, luu ''StagnoneStagnonu delladi a Capraia'', piccula zona umida chì si stendi in laa parti alta di l'isula.
 
== Storia è attualità ==