Po: differenze trà e virsioni

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
mNessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Linia 1:
[[File:LocationPoRiver.PNG|thumb|300px|Lu fiumu Po in l'Italia sittintriunali]]
Lu '''Po''' hè lu più importantiimpurtanti fiumu [[Italia|talianu]]. Cù li so 652 km, hè lu fiumu talianutaliani più longu (cunsidarendu quiddi chì scurrini cumplittamenti in lu tarritoriu naziunali),<ref>Puru essendu indiscutibili lu fattu chì lu Po hè lu fiumu chì scurri in lu tarritoriu talianutaliani par la maiori lungura (è pà la tutalità di lu so corsu), lu primatu di lu corsu d'acqua più longu chì si veni à truvà in Italia spetta à la [[Drava]], ch'ha li surghjenti in la cumuna di [[Dobbiaco]] è scurri entru li cunfini taliani par calchì km di li so 749 km prima di la confluenzacunfluenza in lu [[Danubiu]]. Puru unu di li rami sicundari di lu fiumu [[Renu]] (cumplissivamenti longu 1.326 km), lu cussidittu ''Renu di Lei'', nasci in [[Italia]] in vicinu à [[Madesimo]], è scurri in tarritoriu talianutaliani par circa 15 km.</ref><ref>In ugni casu s'iddu cunsidaremu la lungura à parta da li surghjenti più luntani (Maira) di lu fiumu in lu so cumplessu, la lungura di lu Po hè di 682 Km.</ref> quiddu cù lu bacinu più astesu è puru quiddu cù la massima purtata à la foci, sia idda minima (assuluta 270 m<sup>3</sup>/s), media (1.540 m<sup>3</sup>/s) o massima (13.000 m<sup>3</sup>/s).
 
==Tuponimu==
Lu Po era chjamatu da li [[Grecia|Grechi]] ''Eridanus'' ("Eridano" in [[lingua italiana|talianu]]). Quistu nomu cunteni l'antichissima radica (*RDN) cumuna à altri fiumifiumu auropei ('''R'''o'''d'''a'''n'''u, '''R'''e'''n'''u, '''D'''a'''n'''ubiu).<br/>
Pressu li [[Liguri]] era dettu ''Bodinkòs'', da una radici [[indoeuropiu|indoeuropea]] (*BHEDH) chì indica "profondità", la stessa da cui derivanuderivani li termini italiani "botola" è "fossa, fossatofussato".<br/>
Lu nomi [[lingua latina|latino]] ''Padus'' - da cui l'agghjittivu "padano" - deriveria sicundu l'opinioni più diffusa da la stessa radici di ''Bodinkòs''; sicundu un'altra versioni deriveriadirivaria da la parola [[Liguri|celtoligure]] ''pades'' indicanti una resina prodottaprudotta da una qualità di pini selvaticiselvatichi particolarmenti abbondantiabbundanti pressu li annant'à li sorghjintisurghjenti.<br/>
Lu nomi italianuitaliani "Po" deriva appuntu da la contrazionicuntrazioni (Padus>Pàus>Pàu>Pò) di ''Padus''; in diversidiffarenti lingui europei, soprattuttu slavi ([[lingua ceca|ceco]], [[lingua slovacca|slovacco]], [[lingua polacca|polacco]], [[lingua slovena|sloveno]], [[lingua croata|croato]]) ma anchipuru in [[lingua rumena|rumeno]] lu fiumifiumu hè ancora ogghj chiamatu ''Pad''.
 
==Impurtanza==
Attraversa cù lu so corsu gren parti di l'Italia settentrionali, da ovestu versu estestu parcurrendini tutta la [[Pianura Padana]].<br/>
Sulli annantAnnant'à li so rivi abitanuabitani circa 16 milioni di personiparsoni è sò concentraticuncentrati oltri un terzu dellidi li industrii è di la [[Agricoltura|produzioni agricola]] italiana, cosìcussì comicom'è oltri la metà di lu [[Zootecnia|patrimoniu zootecnico]]. Tuttu ciòquistu rendi lu Po è lu so bacinu una zona nevralgica par l'intera [[economia]] italiana è una dellidi areil'arii europeiauropeani cù la più alta concentrazionicuncentrazioni di popolazionipupolazioni, industrii è attività commercialicummerciali.
 
== Corsu di lu fiumu ==
[[Image:Torino-mole11.jpg|thumb|left|280px|Lu Po è la [[Moli Antonelliana]]]]
La sua sorghjintisurghjenti si trova in [[Piemonte]] in [[provincia di Cuniu]] sulliin l'[[Alpi Cozie]] è precisamenti in Località [[Pian di lu Re]] à li piedi di lu [[Monviso]] (3.841 m), sottu un grossu massu riportanti la targa chì ni indica l'origine.
ArricchendosiArricchendusi notevolmentinutevolmenti di l'apportu di altri innumerevoli sorghjintisurghjenti (non hè erratu affermà chì "il Monvisu stessu hè la sorghjintisurghjenti di lu Po"), prendipidda à scorreriscurra impetosu nell'[[Valli Po|omonima valle]].
 
Da quici sbucca in pianura dopu appena una ventina di km lambendu li territori di la cità di [[Saluzzo]]. In questuquistu trattu vari tributari arricchisconu la portata di lu fiumifiumu chì entra in brevi in la [[provincia di Torino]] attraversandoni lu stessu capologo.
À [[Torino]] lu fiumi, nonostanti abbia percorsuparcorsu solu un centinaiu di km da li sorghjintisurghjenti, hè già un corsu d'acqua notevoli cù un lettu ampiu 200 m è una portata media già prossimaprussima à li 100 m<sup>3</sup>/s.
[[Image:Po River Destra Po 7.jpg|thumb|left|Lu Po in provinciapruvincia di [[Ferrara]]]]
Cù andamentu versu est, costeghjacusteghja poi li estremi propaghjniprupaghjni di lu [[Monferrato]] giunghjindu in la piana Vercellesi dovi si arricchisci di l'apportu di importantiimpurtanti affluenti comicom'è la [[Dora Baltea]] è la [[Sesia]].
PieganduPiegendi cù corsu versu sud, continuacuntinuighja poi à lambirilambì in spondaspunda destra lu [[Monferrato]] in [[provincia di Alessandria]], bagnanduinfundendi li cità di [[Casali Monferrato]] è [[Valenza (AL)]].
QuiQuici fungifaci anchipuru da confinicunfini regionalirighjunali trà [[Piemonte]] è [[Lombardia]] comincianducuminciendi à assumeri dimensioni maestose.
[[Image:Il Po.JPG|thumb|right|350px|<center>Lu Po à Turinu</center>]]
Pressu [[Bassignana]], lu fiumifiumu punta definitivamenti versu est par meritu anchipuru di la forti spinta di lu [[Tanaro]], so principali tributariu di destra.
Dopu questaà confluenzaquista cunfluenza lu Po, ormaioramai possentipussenti in la portata (oltri 500 m<sup>3</sup>/s), entra in territoriu lombardu scorrenduscurrendu in [[provincia di Pavia]].
Pochi km à sudsudu di lu capologucapolocu pavesi lu fiumifiumu ricevi lu contributucuntributu essenziali di lu [[Ticino]], so principali tributariu par volumi d'acqui, diventandudiventendi cosìcussì navigabili (grazii à la sua portata ora di oltri 900 m<sup>3</sup>/s) anchipuru da grossi imbarcazioni sinu à la foce.
 
Dopu questaQuista confluenzacunfluenza lu fiumifiumu prendipidda à scorreriscurra par parecchiparichji km in la zona di confinicunfini trà [[Lombardia]] è [[Emilia-Romagna]], bagnandubagnendi cità importantiimpurtanti comicom'è [[Piacenza]] è [[Cremona]], ricevendu contributicuntributi notevoli daddda l'affluenti alpini [[Adda]], [[Oddo]] è [[Mincio]] è moltissimiparichji altri fiumifiumu minori provenientipruvenienti da l'Appenninu chì ni accresconu la portata à oltri 1.500 m<sup>3</sup>/s.
 
Ghjuntu infini in la zona di [[Ferrara]] lu fiumifiumu scorriscurri "pensile" annant'à lu confinicunfini trà [[Venetu]] ([[provincia di Rovigo]]) è [[Emilia è Rumagna]], in la regionirighjuni storica di lu [[Polesine]].
 
Qui lu fiumifiumu inizia lu so ampiu delta (380 km<sup>2</sup>), dividendosi in 5 rami principali (''Pu di Maestra'', ''Pu di la Pila'', ''Pu dellidi li Tolle'', ''Pu di Gnocca'' è ''Pu di Goro''), un ulteriori ramu secondariu (il [[Pu di Volano]]) chì attraversa la cità di [[Ferrara]], è centinaia di moltidiparichji altri corsi d'acqua minori. Dopodiché sfocia in lu [[Mà Adriatico]] pressu [[Portu Tolle]].<br/>
Lu [[delta di lu Po]], par la sua grandi valenza ambientali, hè statu dichiaratu [[patrimoniu di l'umanità]] da l'[[UNESCO]].
 
In lu so corsu in pianura lu Po si dividi spessu in diversidiffarenti rami formanduformendi diversidiffarenti isoli fluviali, la più grandi dellidi li quali (escludendu quelli presenti à la foce) hè l'Isola Serafini, situata in corrispondenza di la foci di l'[[Adda]] è estesa circa 10 km<sup>2</sup>.
 
== Reghjimu ==
Lu bacinu idrograficu di lu Po (ampiu circa 71.000 km<sup>2</sup>) hè impostatuimpustatu in parti sulliin l'[[Alpi]] è in parti sullin l'[[Appennino]] settentrionalisittintriunali cosicchéin manera chì lu regimirighjimu di lu fiumifiumu hè mistu di tipu alpinu (pieni tardo-primaverili è estivi è secchi invernali) è appenninicu (pieni primaverili è autunnali è secchisicchi estive), pur prevalendu in ogni casu lu regimi appenninicu perchéparché à dispettu di l'alimentu estivu di li ghiacciaighjacciai alpini, li minimi portati si riscontranuriscontrani comunquicumunqui in estati (solitamenti in agosto).
 
[[image:Torino-statua fiume Po-080408001.JPG|thumb|right|300px|Statua à lu fiumifiumu Po, [[Torino]], piazza CNL]]
Li pieni di lu fiumi, ghjineralmenti concentraticuncintrati in autunnuvaghjimu à causa dellidi li piogghji, sò abbastanza frequenti è possonupussonu esseri anchipuru imponentiimpunenti è devastanti comicom'è avvenutu svariati volti in lu secoluseculu passatu par questuquistu sò monda importantiimpurtanti li [[Argine|argini]] è [[Golena|golene]]: [[novembre]] [[1951]], [[ottobre]] [[1968]], [[settembre]] [[1993]], [[novembre]] [[1994]] è [[ottobre]] [[2000]].
 
Determinanti in la so formazioni sò soprattuttu li tributari piemontesi di lu Po ([[Dora Baltea]], [[Sesia]] è [[Tanaro]] in particolare) è lombardi ([[Ticino]]). Perpar fà alcuni esempi, duranti la piena di lu [[novembre]] [[1994]] lu fiumifiumu mostrò già in [[Piemonte]], dopu la confluenzacunfluenza di lu [[Tanaro]], una portata di colmu di oltri 11.000 m<sup>3</sup>/s, quasi paragonabili à quidda poi transitata monda più à valli in lu [[Polesine]].
 
Lu stessu avvenni anchipuru nell'ottobri 2000, sempri in Piemonti, dovi lu fiumifiumu superò già à partiri da lu comunicumuni di [[Valenza (AL)]] li 10.000 m<sup>3</sup>/s di portata massima di piena à causa soprattuttu di li contributicuntributi pesantissimi di [[Dora Baltea]] è [[Sesia]].
 
Li valori massimi assoluti di portata di lu Po sò stati raghjunti duranti li eventi alluvionali di lu 1951 è di lu 2000 cù picchi di oltri 13.000 m<sup>3</sup>/s in lu medio-bassu corso.
Lu Po hè alimentatu da innumerevoli rii, torrenti è fiumifiumu chì raggruppanuraggruppani un insiemi di ben 141 affluenti.
 
== Cità ==
 
[[Ferrara]] hè la cità più intimamenti ligata à lu fiumu Po: fu fondatafundata in lu [[medioevo]] propriu duviindu lu ''suso fiume'' iniziava à ramificarsi, canalizzò li annant'à li l'acqui in fossatifussati difensivi chì lambivanulambivani li mura, è li utilizzò comicom'è utilissimi vii di comunicazionicumunicazioni è grazii à li bonifichi effettuati daddda l'[[estensi]] in li paludipaduli circostantiinghjiru, potépudé contàcuntà soin una fertili produzionipruduzioni agricolaagricula. QuestuQuistu rapportu indissolubiliindissulubili trà la ''città estense'' è lu fiumifiumu hè statu celebratu da poeti comicome [[Tasso]], [[Ariosto]] è [[Carducci]] (esemplà hè l'''Odi à la cità di Ferrara'' scritta da quest'ultimu in lu 1895). Tassu in la [[Gerusalemmi Liberata]] la chiamò la '''Donna di lu Po''' (Signora di lu Po).
 
==Cartugrafia==
L'operaopara cartografica fu proseguitapruseguita cù l'instaurazioni di lu [[Regnu Lombardo-Veneto]] daddda l'austriaci, chì disegnaronu lu trattu da Ficarolu finu à la confluenzacunfluenza di lu [[Ticino]] ([[1815]]).<br />
Dui carti di 47 tavoli (530x889 mm) furonufuni realizzatirializzati in lu [[1821]]. Questi mappi furonufuni successivamentisuccissivamenti aghjornati una da [[Elia Lombardini]] ([[1853]]) è l'altra da [[Francescu Brioschi]] ([[1872]]).
 
Solu cù l'Unità d'Italia si otterrà un'operaopara cartografica più completacumpleta di lu fiumi, quandu FrancescuFranciscu Brioschi ([[1887]]) realizzòrializzò una nova mappa à stampa da [[Moncalieri]] finu à lu [[delta fluviale|delta]]. La mappa hè in un'unica tavolatavula (730x9000 mm) in scala 1:50.000. QuestaQuista mappa hè ancora ogghjogghji utilizzata par li aghjornamenti è la rappresentazioni di lu fiumefiumu.
 
==Autorità annant'à lu fiumu==
[[Image:Torino-Parco del Valentino-fiume Po.jpg|thumb|right|350px|<center>Lu lungu Po à Torinu all'altezza di lu [[Parcu di lu Valentino]]</center>]]
Finu à la riforma attuata in lu [[2002]], lu Po è li so affluenti eranuerani sogghjitti all'autorità di lu ''Magistratu par lu Po'', un organuorgani di lu Ministeru di li lavori pubblici cù sedi à Parma, istituitu in lu [[1955]], dopu la catastrofica alluvioni di lu '54, par coordinà i, da lu [[1962]], unificà li competenzicumpetenzi di li vari organi competenticumpetenti. Peraltroparaltro, già in lu [[1806]] [[Eughjiniu Napoliune]], [[Viceré]] d'Italia, avevaavia istituitu un ''Magistratu civili par lavori ghjinerali chì riguardanuriguardani lu grandi sistema di lu Po''.
 
In seguitu à la riforma di lu 2002, correlata à lu decentramentu di funzioni dallu Statu à li regionirighjuni, l'interu Bacinu di lu Po hè statu affidatu à un'[[aghjinzia (dirittu pubblico)|aghjinzia]] interregionaliintarrighjunali denominatachjamata ''Aghjinzia Interregionali par lu Po'' (AIPO), anch'essa cù sedi à Parma, à la quali sò stati trasferiti li [[competenza (diritto)|competenze]] di lu vecchiu Magistratu cù in più alcuni novi competenzicumpetenzi annant'à la navigazioni interna. L'AIPO hè un enti strumentali di quattru dellidi li Regionirighjuni chì compongonucumpongonu lu bacinu di lu Po: Piemonti, Lombardia, Emilia-Romagna è Veneto. La Regionirighjuni Valli d'Aosta è li provincipruvinci Autonomi di Trentu è BolzanuBolzani usufruisconu di speciali uffici locali. La Regionirighjoni Liguria è la Regionirighjoni Toscana affidanuaffidani la ghjistioni di li corsi d'acqua di lu bacinu ricadenti in li so territori all'AIPO medianti "protocolli d'intesa" è particolari "convenzioni".
 
L'attività di pianificazioni di lu bacinu hè curata da l'''Autorità di Bacinu di lu fiumifiumu Po'' (AdBPo), organuorgani dellu Stato. L'AIPO attua la pianificazioni redatta da l'AdBPu medianti attività di programmazioniprugrammazioni dedd interventi è ghjistioni di li corsi d'acqua, oltri à lu "serviziu di piena", medianti 12 sedi periferichipariferichi chì copronu l'interu bacino: da ovest versu est, Torino, Alessandria, Pavia, Milano, Piacenza, Cremona, Parma, Reghju nell'Emilia, Mantova, Modena, Ferrara è Rovigo.
 
==Annutazioni storichi==
In epocaepica medioevali lu ramu principali di lu delta era costituitucustituitu da l'attualiughjincu [[Primaru (Po)|Pu Mortu di Primaro]] chì scorriscurri à sudsudu dellidi li [[Valli di Comacchiocumacchio]] è chi, da la metà di lu XVIII secolo, costituiscicustituisci la parti terminali di lu fiumifiumu [[Reno_Renu_(Italia)|RenoRenu]] (anch'essuiddu un tempu affluenti di lu Po) in lu quali lu [[Reno_Renu_(Italia)|RenoRenu]] stessu fu convoddatucunvoddatu à seguitu di la creazioni di lu Cavu Benedettino.
 
==Boci liati==
Linia 76:
 
== Collegamenti esterni ==
*[http://www.adbpo.it/ Autorità di bacinu di lu fiumifiumu Po]
*[http://www.aghjinziainterregionalepoagienziainterregionalepo.it/ Aghjinzia Interregionali par lu fiumifiumu Po] ([[AIPO]]): organismu direttu da li Regionirighjuni [[Piemonte]], [[Lombardia]], [[Veneto]] è [[Emilia Romagna]] par ghjistiri è monitorà tuttu ciòquistu chì concernicuncerni la vita di lu Po.
*[http://legart.it/cozie/po_web/ Li sorghjintisurghjenti di lu PO]
 
[[Category:Italia]]