Luigi Giafferi (1668-1748) hè statu un officiale è puliticante corsu, unu di i trè generali fundatori di a nazione corsa incù Filibertu Evaristu Ciattoni è Andria Ceccaldi.[1] Prima ministru di u rè Teudoru di Neuhoff, quest'ultimu u numineghja regente in u 1736 sin'à u so ritornu in u 1738.

Ritrattu di Luigi Giafferi in a Storia di Corsica di Prete Galletti

Biugrafia mudificà

Principiu di vita mudificà

Luiggi Giafferi hè natu in Talasani in 1668. D'una famiglia di capizzoni corsi, diventa capitanu in l'armata viniziana in u 1694 à solu 24 anni induv'elli servenu dighjà i so dui fratelli. Vultatu in Corsica, hè elettu nobile docedi in u 1700 (i dodici nobili), ciò chì currisponde à l'attuali membri di l'Assemblea di Corsica eppo, in u 1706 diventa oratore di Corsica.

Generale di a Nazione corsa mudificà

In u 1730 apparisce cum'è unu sustegnu di a Ripublica di Genuva ma messu in causa da i rivultati si lega cun elli. Incù l'aiutu di i Spagnoli, i rivultati organizeghjanu una marchjata versu Bastia, è hè designatu tandu generale di a Nazione corsa. U so prima attu hè di firmà unu armistiziu di quattru mesi incù i rivultati. Esclusu dopu d'una pace accurdata da i Genuvesi à tutti i corsi chì si sottumetterianu, scrive à Ghjuvanni Gastone de Medici, granduca di Tuscana, è à Filippu V di Spagna, rè di Spagna, per dumandà li l'incurpurazione di a Corsica in unu di 'ssi dui riami.

In prighjò mudificà

In 1732, dopu una vigata di battaglie Luigi Giafferi si rende à u principe di Kulmbach eppo hè rimessu à unu cummissariu chì u chjude in una prighjò di Bastia. Serà dopu dipurtatu à Genuva per esse finalmente assignatu in residenza à Savone. A pena di morte pare inevitevule ma Giafferi hè sustenutu da u papa Clemente XII, u rè Luigi XV di Francia, u rè Filippu V di Spagna, u granduca di Tuscana, Ghjuvanni Gastone de Medici, u rè Fredericu Gugliemu Ia di Prussia o u principe Eugène di Savoia Carignan. Serà finalmente cappiatu.

Capu supremu è cummandante di a Nazione corsa mudificà

Cappiatu, Giafferi diventa culunellu in l'armata di u duca di Parme, futuru Carlu III di Spagna, è dopu qualchì vultà clandestini in Corsica, d'aprile 1734, à a Cunsulta di San Pancraziu di Biguglia hè numinatu davanti 4 000 persone capu supremu è cummandante di a Nazione corsa. S'agisce tandu di u prima ghjornu di l'indipendenza di a Corsica[2]. Occuperà 'ssa funzione sin'à u ghjunta à u putere di rè Teudoru.

Capu è generale di Corsica mudificà

Di maghju 1734, à a Cunsulta di Corti, 600 delegati ricunnoscenu Luigi Giafferi cum'è capu è generale di l'armate corse è magistratu supremu di u riame. Hè tandu ch'ellu principia u riarmamentu di e truppe corse per a vittoria tutale contru à Genuva.

Primatu di Corsica mudificà

Di ghjinnaghju 1735 Giafferi hè elettu primatu di u Riame di Corsica è piglia a decisione di spiantà parechji paesi per impidisce i Genuvesi di stallà si in quelli paesi. Hè tandu cunfirmatu in e so funzione.

D'aostu 1735 cù l'aiutu di a maiuranza di i Corsi rispinghje i Genuvesi à u mare è custruisce parechje furtificazione. Di sittembre 1735 prova una volta di più di raccuncià i capi corsi è pripara incun elli un attaccu destinatu à rispinghje definitivamente i Genuvesi. 'Ss'attaccu serà unu disastru, è Giafferi si pripara tandu à l'esiliu. Acciacati, i Corsi stanu ind'è elli, è certi principianu dighjà à neguzià a pace, ma incù Ceccaldi, Aitelli, Orticoni è Sebastianu Costa, scontra Teudoru di Neuhoff. Organizeghjanu tandu unu viaghju à traversu l'Europa per cunvince parechji autorità di righjunghje a so causa. A corte d'Inghilterra furnisce una nave armata di 3000 fucili da a quale Giafferi sbarca incù Teudoru di Neuhoff.

Prima ministru mudificà

D'aprile 1736 hè numinatu Prima ministru è marchese ereditariu da Teudoru di Neuhoff. Crea tandu una Custituzione munarchica chì privede unu impositu mudestu, un'università, un ordine di nubiltà, decurazione (cum'è l'ordine di a Chjave d'Oru o l'ordine di a Delivrande) è l'accessione di i Corsi à tutti l'impieghi publichi ch'ellu appruverà u rè stessu. Ma sottu a prissione di i Genuvesi, Teudoru Prima deve chittà l'isula per andà à circà u rinforzu. Numineghja tandu Luigi Giafferi cum'è regente di nuvembre 1736.

Regente mudificà

Mentre l'assenza di Teudoru Prima, Giafferi affrimerà di manera custante u so sustegnu à u rè è neguzierà incù i Genuvesi. Hè incaricatu di scrive un assaghju in a quale ellu ferà parte di l'intentu di i Corsi di diventà sughjetti di u rè di Francia. Dopu à una scunfitta di i Naziunali, parte finalemente in esiliu à Napuli.

Omagi mudificà

Giafferi hà datu u so nome à un carrughju di Bastia, u carrughju Luigi Giafferi[3].

Note mudificà

  1. 'Ss'articulu pruvene in parte da l'articulu currispundente di a wikipedia in francese.
  2. Cronica d'A Corsica
  3. Info Guida Francia.

Da vede dinù mudificà

Articuli cunnessi mudificà

Ligami esterni mudificà