Lilium martagon
Lilium martagon
Classifica scentifica
Regnu Plantae
Divisione Magnoliophyta
Classa Liliopsida
Ordine Liliales
Famiglia Liliaceae
Generu Lilium
Nome binuminale
Lilium martagon
L. , 1753

Lilium martagon hè una pianta chì face parte di a famiglia di e Liliaceae.[1]

Descrizzione mudificà

'Ssa pianta erbacea misura da 50 cm à 1 m di altura. Hè munita di un bulbu scagliosu à a basa. I piccioli guasi nudi à l'insù, prisentanu verticilli di 5 à 10 casce. A fiuritura hà locu d'istate (da ghjugnu à lugliu). I fiori sò abbastanza maiori, zembe/pese ver'di a terra è à i petali arrutulati à maturità, di culore rusulatu puntighjatu di purpureu in gaspe di 3 à 8.

Ripartizione mudificà

U so ambiente ideale hè custituitu di scarsali di altitudine, di chjarine furestiere, annantu à substratu calcariu o annantu à terra fertile o umita. Hè prisente da 300 à 1800 m sopra à u livellu di u mare.

Lilium martagon hè prisente in Corsica.[2]

Biolugia mudificà

Lilium martagon hè una pianta vivace chì fiurisce di regula da ghjunghju à aostu. L'impullinaziona di 'ssa spezia hè assicurata da l'insetti, tali l'abbi è i sbarabattuli, chì sò attratti da u nettare produttu da i fiori. I granelli di Lilium martagon sò spergugliati da u ventu, ciò chì permette à a pianta di diffonde si in nuvelli zoni.

Tassonumia mudificà

Lilium martagon hè ancu cunnisciutu sottu à altri nomi scentifichi, tali Martagon callosum, Martagon dalmaticum è Martagon pilosum. 'Ssi sinonimi facenu rifirimentu à variazione rigiunale di a spezia, ma sò cunsiderati com'è sottuspezie o forme giugrafiche.

Cunservazione mudificà

Lilium martagon hè cunsideratu com'è una spezia vulnerevule per causa di a distruzzione di u so ambiente naturale. A disfuristazione, l'urbanisazione è u sfruttamentu agriculu anu caghjunatu una calata significativa di a so pupulazione. Di più, a racolta eccessiva di 'ssa pianta à fini urnamintali hà ancu cuntribuitu à a so diminuzione. Cù u fine di prisirvà 'ssa spezia, misure di cunsirvazione, tali a prutizzione di l'ambienti naturali è a rigulazione di a racolta, sò nicissarie.

Riferimenti mudificà

  • Jeanmonod D. & Gamisans J. (2013) Flora Corsica (2 ed), Edisud.

Note mudificà

  1. 'Ss'articulu pruvene in parte da a wikipedia in francese.
  2. Jeanmonod & Gamisans (2013).

Altri prugetti mudificà