Don Ghjiseppu Giansily

Don Ghjiseppu Giansily (natu in u 1901 in Lozzi è mortu in u 1977 à Galeria hè statu unu pastore, pueta in lingua corsa è scrivanu in e riviste[1].

Lozzi, u paese nativu di Pampasgiolu

Biugrafia mudificà

Don Ghjiseppu Giansily dettu Pampasgiolu di l'Acquale, hè natu in una famiglia di pastori niulinchi, originaria di l'Acquale in Lozzi. Ci pussedia una casa familiale cum'è u so cuetanu, u pueta Peppu Flori.

Cantore di prima trinca, era cunsideratu un maestru di u famosu chjama è rispondi.

« U chjama è rispondi, chì l'origine ricolla à tempi antichi antichi, hè unu scambiu cuntrastatu cantatu cù e rime annantu à unu tema sceltu chì ùn ci vole miccca à scartà si ne, à u quale eranu avvezzi i pastori è i campagnoli di a trinca di Pampasgiolu è di qualchì altri impruvisadori di 'ssi tempi antichi induve a sirenità di a natura truvava un ecu in l'omu. Ss'arte di l'impruvisazione pare cusì prufundamente arradicatu in a nostra terra antica.

Pampasgiolu sapia fà si rispittà. Naturalmente dunatu, a so voce sublime, e so rime è a so finezza di spiritu finianu sempre per triunfà di a sfiatera lirica di i so avversarii in cantu. Ùn ci era tandu una festa o una fiera à quell'epica senza a so parte di dialoghi cantati, sputichi cuntrastate d'onore puetichi è inspirati molti ricircati è apprizziati incù passione è gudimentu. Era ancu l'usu d'invità à e tundere, tribbiere è altri rituali staghjuneschi l'inseme di i pueti di u circondu.[2]»

Pampasgiolu hà ancu cullaburatu à e riviste in lingua corsa : A Muvra è Barretta Misgia.

Opere mudificà

 
Casa di i Pueti Peppu Flori è Pampasgiolu in u paisolu di Prezzuna (Galeria)

Puemi cantati :

  • U lamentu di Cursichella
  • Bonghjornu o madamicella
  • A tribbiera

Omagi mudificà

 
Placca cummemurativa annantu à a so casa in L'Acquale
  • A Casa di i Pueti à Peppu Flori à Pampasgiolu, a casa di i pueti Peppu Flori è Pampasgiolu,hè u nome datu à l'anziana scola primaria appiccicata à a chjesa Sainte-Lucie in u paisolu di Prezzuna in u Marsulinu à Galeria. Dumineghja u campusantu in u quale riposa dapoi u 1977, Don-Ghjaseppu Giansily dettu Pampasgiolu di l'Acquale.

I nomi di i dui pueti Flori dice Peppu è Don-Ghjaseppu Giansily dice Pampasgiolu di l'Acquale sò à spessu assuciati chì sò tremindui cuetani, pueti di prima trinca è originarii di listessu paese di Lozzi.

  • Canzone à Pampasgiolu hè unu omagiu à u pueta in una canzona interpritata (7 virsione) da cantadori di musica tradiziunale corsa cum'è Antone Ciosi, Maryse Nicolai o i Fratelli Vincenti.
  • Pampasgiolu hè mintuvatu in a canzona di I Muvrini intitulata 'Sentu u Niolu.
  • U 25 lugliu di u 2003, una placca cummemurativa hè statu posta annantu à a facciata di a so casa di L'Acquale, in a cumuna di Lozzi.

Bibliugrafia mudificà

Canti corsi mudificà

Pampasgiolu hà scrittu e parole di parechje canzone corse, interpritate da autori cum'è Regina è Brunu (duo Duellu vucale è strumentale di canzona tradiziunale corsa, Premiu maiò di l'Accademia Charles Cros, Premiu maiò di u discu), o ch'ellu hà qualchì volta interpritate.

Note mudificà

  1. 'Ss'articulu pruvene in parte o in tutalità da l'articulu currispundente di a wikipedia in francese.
  2. Enciclopedia di a Corsica

Da vede dinù mudificà