Antarticu

cuntinente
(Reindirizzamentu da Antartide)

L'Antarticu (o Antartide), u cuntinente u più meridiunale di a Terra, hè una terra di misteri è d'estremi. Circundatu da l'oceanu Australe, hè u quintu più grande cuntinente è hè guasi à l'intuttu cupertu di ghjacciu. 'Ssu cuntinente isulatu è inuspidalieru hà à longu cattivatu l'imaginazione di l'espluratori è scentifichi.

U Monte Vinson da u nordupunente

Etimologia mudificà

U nome Antarticu pruvene da u grecu anticu. Anti significeghja oppostu è Arktos hè a parola per orsu, fendu riferimentu à l'Orsa Maiore visibile in l'emisferu nordu. Cusì, Antarticu significheghja litteralmente oppostu à l'articu.

Geugrafia mudificà

 
L'Antarticu

U cuntinente Antarticu, d'una superficia di circa 14 milioni di chilomitri quatrati, hè u quintu più grande cuntinente. Hè guasi à l'intuttu copertu à ghjacciu, incù un spissore mediu di 1,9 chilomitru. U cuntinente hè divisu in dui da e muntagne Transantarctiche. A più grande parte di l'Antarticu si trova in l'emisferu orientale. U polu Sudu geugraficu si situeghja annantu à 'ssu cuntinente. Inoltre, l'Antartide hè circundatu da l'oceanu Australe è cuntene numerosu iceberg è banchise.

Storia mudificà

A storia di l'Antarticu hè per u più quella di a so splurazione. L'esseri umani ùn anu micca abitatu 'ssu cuntinente nanzu à a so scuperta. À u 19esimu seculu, diversi espluratori anu cuminciatu à avventurà si in 'ssa rigione scunnisciuta. Hè in 1820 ch'è e spedizione russie, britanniche è americane anu sculunnatu u cuntinente per a prima volta. À u 20esimu seculu, l'Antartide hè diventatu un situ d'interessu scentificu, incù a firma di u Trattatu annantu à l'Antarticu in u 1959, chì rigulamenteghja l'attività internaziunale annantu à u cuntinente.

Demugrafia mudificà

U cuntinente Antarticu ùn hà micca una pupulazione indigena permanente. I sole abitanti sò i membri di u persunale di e stazione di ricerca internaziunale. U so numeru varieghja da 1.000 persone d'inguernu à circa 5.000 d'istate, cumprendendu i scentifichi è u persunale di sustegnu.

Clima mudificà

U clima di l'Antarticu hè estremamente fretu, rigistrendu e timperature e più basse annantu à Terra. A timperatura a più bassa mai rigistrata hè stata di -89,2 C. U cuntinente hè dinù assai seccu è ventosu, incù e parte cintrale ricivendu assai poche pricipitazione annuale. E coste sò appena più calde è ricevenu più neve.

Biodiversità mudificà

Malgradu e so cundizione climatiche estreme, u cuntinente Antarticu aggronda una biodiversità unica. A fauna cumprende spezie adatte à u fretu estremu, cum'è i pinguini, vitelli marini è balene. A vegetazione hè per u più cumposta da marmuzzi, licheni è di une poche d'erbe. U krill, un picculu crustaceu, hè un elementu essenziale di l'ecusistema, sirvendu di cibu à numerose spezie marine. A rigione hè dinù un locu impurtante per a ricerca scentifica, in particulare riguardu à u cambiamentu climaticu è a biolugia marina.

Note mudificà


Altri prugetti mudificà