Isula di Pianosa (Tuscana)

Pianosa hè un' isula situata in u mari Tirrenu, chì faci parti di l'Arcipelagu Tuscanu in u parcu naziunali umonimu.

L'Archipelagu Tuscanu

Storia mudificà

 
A costa uccidintali di Pianosa

U nomu di l'isula si riferisci, dipoi l'Antichità classica, à a so murfulugia para: Planasia[1], da l'aghjittivu latinu planus ("paru"). Duranti u Medievu, u nomu di l'isula si trasfurmò in Planosa.[2]. L'isula fù abitata dapoi l'ebbica preistorica; i più antichi tracci di prisenza umana essendu attribuibili à u Paleuliticu supiriori. Sò stati ritruvati ancu manufatti è sipulturi di pupulazioni appartinenti à u Mesuliticu è à u Niuliticu, ebbica à a quali si data ancu l'insidiamentu attistatu annantu à u picculu isulottu dittu a Scola, ughjettu di scavu da parti di a Soprintindenza par i Bè Archiulogichi di a Tuscana, chì hà ristituitu ceramichi chì ricoddani à u prima Niuliticu à ceramica impressa. Di particulari rilivanza sò i tracci di insidiamenti di a preistoria ricenti, attribuibili rispettivamenti à l'Eneuliticu è à l'ità di u bronzu. à l'Eneuliticu o ità di u ramu (IV-III millenniu a.C.) sò datevuli i sipulturi in sapareddi naturali è artificiali scuparti à a fini di l'Ottucentu da Raffaeddu Foresi è Gaetano Chierici, cù ughjetti chì sò sempri cunsirvati in u museiu di Reggio Emilia; più ricenti hè a scuparta di un insidiamentu di a media ità di u bronzu, ughjettu di scavu da parti di a Soprintindenza par i Bè Archiulogichi di a Tuscana, chì attesta a prisenza insulari più sittintriunali di a carattaristica ceramica dicurata in stili appenninicu, liatu à i stradi cummirciali tirrenichi di a mità di u sicondu millenniu a.C.

In ebbica rumana l'isula era chjamata Planasia par a so cunfurmazioni para. Locu di dipurtazioni, ci fù esiliatu in u 6-7 d.C. Agrippa Postumo, nipoti è exi eredi di Augusto. Agrippa firmeti annantu à l'isula finu à u 14, annu ind'eddu fù ghjustiziatu. Frà i custruzzioni d'ebbica antica sò visibuli, frà l'altri, i ruderi di una villa rumana è un sistemu di catacombi scavatu annantu à dui liveddi. A villa rumana, parzialamenti cunsirvata, hè cunnisciuta par appuntu cù u nomu di Villa di Agrippa o Bagni di Agrippa, da u nomu di u nipoti di Augusto. U stili architittonicu è i tecnichi di custruzzioni sughjiriscini effittivamenti chì a villa sii stata edificata annantu à a fini di u I seculu a.C. è abbandunata in u corsu di u I seculu d.C. Attualmenti hè pussibuli visità u tiatru è u peristiliu. I strutturi funi edificati annantu à u pianu rucciosu di un trattu di a costa uriintali, di fronti à u mari, incù scopu chjaramenti scenugraficu. À i peda di a villa si trovani in mari i strutturi mezi summersi di a piscaria, induva si addivavani spezii apprizziati di pesciu par u cunsumu di u dominus. Altri strutturi rilativi à i piscarii si trovani rinchjusi indrentu à u picculu portu mudernu.

Parechji ghjacimenti archiulogichi subacquei tistimunieghjani chì Pianosa si truvava insirita in i stradi cummirciali di u mari Tarraniu rumanu, com'è di u restu l'altri isuli di l'Arcipelagu Tuscanu, chì custituiscìani un' impurtanti crucivia in a navigazioni di i sittori uccidintali di a grandi "via d'acqua". Attualmenti sò stati idantificati dui di sti ghjacimenti, dinuminati Pianosa 1 è Pianosa 2. U ghjacimentu Pianosa 2 hè statu scupartu da subacquei spurtivi, frà u Portu Rumanu è u Scogliu di a Scarpa, in a parti nordu-punenti di l'isula è hè carattarizatu da anfuri uliarii Dressel 20, di pruduzzioni spagnola (I-III seculu d.C.). Assà più notu è studiatu di manera sistematica da a Soprintindenza par i Bè Archiulogichi di a Tuscana hè u ghjacimentu Pianosa 1, postu di fronti à u Scogliu di a Scola, in a parti à livanti di l'isula, à 36 metri di prufundità annantu à fundali paru, frà pratarii di fulasca. U ghjacimentu hè carattarizatu da più di centu anfuri à vista cumprindenti Dressel 1, Dressel 2-4 di pruduzzioni ispanica (nittamenti privalenti), Dressel 20, Pascual 1, Beltran 2 B è anfuri africani. Hè difficiuli à stabiliscia, par avà, a natura di u ghjacimentu (relittu, relitti parechji, scaricu di portu?), annantu à u quali i ricerchi sò sempri in corsu. D'uttrovi 2006 u ghjacimentu hè statu ughjettu di ricerchi spirimintali.

In u Medievu l'isula fù à longu disputata trà Pisa è Genuva è infini, in u 1399 passò sottu u duminiu di Piumbinu. L'isula fù parechji volti pupulata è dopu cumplittamenti abbandunata.

Ci funi in i seculi siguenti picculi culonii di elbani, chì si rifughjavani annantu à l'isula duranti i periodi di pesca, è a prisenza di parechji presidii militari.

 
Vista di u purtichju di u paesi incù in prima pianu u Palazzu di a Specola

A prighjò mudificà

In u 1856 fù istituita da u Granducatu di Tuscana a culonia penali agricula di Pianosa è funi inviati annantu à l'isula i cundannati distinati à accupà si di i travagli in i campi.

A prighjò firmò in attività duranti l'ebbica fascista è ci fù ditinutu in u 1932 ancu u futuru prisidenti di a Ripublica Sandro Pertini, incarciaratu par mutivi pulitichi.

In u 1968 fù trasfurmatu in penitinziariu di massima sicurezza è a rimanenti pupulazioni di l'isula fù evacuata. In a struttura vulsuta da u generali Carlu Alberto Da a Ghjesgia funi cunfinati inizialamenti appartinenti à urganisazioni tarruristichi è in seguitu priculosi membri di i mafii. Trà l'altri, ci funi rinchjusi parsunaghji com'è Francis Turatello, Pasquale Barra è Rinatu Curcio.


U parcu mudificà

L'isula faci parti di u Parcu Naziunali di l'arcipelagu Tuscanu. Un'associu ni pruteghji l'aspettu è a zona marina fendu ni un locu piacevuli par sughjorni è viaghji. Sò difesi in tutta a so zona marittima, a pesca, l'immirsioni, l'ancuramentu, l'accessu è a navigazioni s'eddi ùn sò micca sottu autorisazioni spicifica. A visita diurna è vidata à l'isula hè pussibuli da aprili à uttrovi in gruppi, incù imbarcu da Marina di Campu, annantu à l'isula d'Elba. In u 2009 hè statu stallatu un radaru hi tech incù un ampiu puteri di cuntrollu chì pò righjunghja ancu i costi di a Corsica è idantificà ancu picculi imbarcazioni par a prutizzioni di u parcu[3].

Ambienti mudificà

Di diminsioni medii (10,3 km²) rispettu à l'altri isuli di l'arcipelagu, si trova circa 13 km à sudu-punenti di l'isula d'Elba, à a quali hè culligata duranti a staghjoni turistica incù sirvizii rigulari di navigazioni. Inclusa in a pruvincia di Livornu è amministrata da a cumuna di Campu in l'Elba, Pianosa, com'eddu dici u probbiu nomu, hè l'unica isula di l'arcipelagu priva d'alturi è glubalamenti para (u puntu più altu righjunghji i 29 metri). L'isula, di forma vagamenti triangulari, alterna tratti di costa rucciosa è tratti rinosi, u principali di i quali essendu Cala San Ghjuvanni (o Cala Ghjuvanna), bedda spiaghja di rena bianca induva sò visibuli ancu i ruderi di una villa rumana. U so tarritoriu hè in parti fattu à machja è in parti cultivatu à vigna è alivi.

Endemisimi mudificà

  • Limonium planesiae (Limoniu di Pianosa)
  • Podarcis muralis ssp. insulanica (Aciartula di Pianosa)
  • Podarcis muralis ssp. muellerlorenzi (Aciartula di a Scola)

Clima mudificà

 
Una vista di Pianosa incù u Marzocco in prima pianu è l'isulottu di a Scola annantu à u fondu

U clima di l'isula, com'è l'altri isuli miridiunali di l'Arcipelagu Tuscanu, hè carattarizatu da valori di tampiraturi medii più alti, sii staghjunali chì annuali, è da un apportu moltu limitatu precipitativu, incù avvinimenti meteurichi cuncintrati soprattuttu trà vaghjimu è inguernu sippuri in modu spessu spuradicu è limitatu. Annantu à l'isula a tampiratura media di ghjinnaghju hè di +10,9 °C, quidda media di lugliu hè di +24,2 °C, mentri a tampiratura media annua di +16,8 °C hè a più elevata trà tutti quiddi misurati in u tarritoriu di a Tuscana da stazioni meteurulogichi. Inoltri, u valori di i pricipitazioni medii annui intornu à i 400 mm facini di l'isula u locu più sicchinosi di a rigioni è trà i più sicchinosi d'Italia.

Archititturi mudificà


Da veda dinò mudificà

Noti mudificà

  1. Gaiu Pliniu Sicondu, Naturalis Historia, III, 81.
  2. Archiviu Storicu Diocesano di Pisa, Diplumaticu arciviscuvali, pergamena n. 2780, annu 1137.
  3. Pianosa accendi u "Grandi Ochji" è u mari diventa trasparenti - Currieri di a Sera


Fonti mudificà

'Ss'articulu pruveni in parti o in tutalità da l'articulu currispundenti di a wikipedia in talianu.

Liami mudificà