U federalisimu hè una di e forme chì ùn statu pò piglià. U federalisimu hè un'unione trà sfarenti stati suvrani chì aduttanu una costituzione. U mudellu di u federalisimu hè a costituzione di i Stati Uniti, scritta in u 1787. A federazione ùn si deve micca cunfonde cù a cunfederazione. A sfarenza trà i dui hè chì in una cunfederazione, statu federale ùn ci n'hè. I stati federali ùn si devenu mancu cunfonde cù i stati unitarii decentralizati o regionalisti, cume a Spagna.

Un statu federale deve avè trè caratteristiche :

  • a soprapusizione : u livellu federale è u nivellu naziunale si suprapusanu. Esistanu dunque dui ordini ghjuridici, ogni statu avendu una costituzione propia, è una corte suprema, è cetera...
  • a participazione à l'esecutivu è a u legislativu federale. Esiste sempre in un statu federale una camera ind'u parlamentu pè riprisentà di manera in principiu uguale ogni statu. Un esempiu di quessa hè u Senatu di i Stati Uniti, duve ogni statu manda dui senatori. A participazione à l'esecutivu hè più ristrinta, in generale. L'esempiu u piu cumpitu hè in Svizzera, duve i membri di l'esecutivu riprisentanu un cantone, è induve c'hè un sistemu di giru tra i cantoni. U modu d'elezzione di u presidente di i Stati Uniti hè ancu una manera di fà participà i stati à l'esecutivu federale. Ben intesu, u principiu di participazione vole ancu dì chì i stati participeghjanu à u putere costituente.
  • l'autonomia : ogni statu hà u so guvernu propiu, è e so leghje propie. A costituzione federale, chì sirve ancu di pattu, face a lista di e cumpentenze di u guvernu federale è di i stati chì formanu a federazione. Una corte suprema deve pronunzià si nant'à i conflitti trç u statu federale è i stati.

Esempii di stati federali mudificà

 
In verde, i paesi federali

A Francia : una federazione? mudificà

Qualchi ghjuristi si ponenu a quistione di sapè s'è a Francia, cù u statutu speciale di a Nova Caledonia, ùn saria micca diventata una federazione piattata.[1]

Referimenti mudificà

  1. http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=17183231